Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Прибутковий будинок Г. Козловського (І-а пол. ХІХ ст. Рек. 1904 р.)

Posted by Antique на субота, 3 Серпень 2013 р. (21:45)

Будинок, І-а пол. ХІХ ст. Реконструкція, арх. А.Б. Мінкус, Ф.А. Троупянський, 1904 р. Дворовий флігель Г. Козловського, арх. А.Б. Мінкус, Ф.А. Троупянський, 1904 р., Старопортофранківська вул., 7
Будинок на мапі
Стиль: еклектика (ремінісценції на німецький ренесанс та бароко)
Атрибуція будинку виконана автором блогу.

Відомі власники ділянки:

  • кін. ХІХ ст. – 1906-1907 рр. – Г. Козловський
  • 1906-1907 рр. – кін. 1900-х рр. – К.Г. Козловський
  • кін. 1900-х рр. – до Жовтневої революції – Іван Іванович Марков

Станом на кінець ХІХ ст. ділянка на Старопортофранківській вулиці, 7 належала Г. Козловсткому. На початку 1900-х років відбулася реконструкція старого двоповерхового галерейного будинку, який було надбудовано третім поверхом, у будинку була влаштована окрема сходова клітка. Реконструкція не була коштовною, однак власник не пошкодував грошей на оздоблення головного фасаду. Також на подвір’ї було споруджено новий триповерховий флігель. Завдяки характерному оздобленню фасаду автору даного огляду вдалося встановити, що авторами споруди був відомиф архітектор Ф.А, Троупянський, який спільно з А.Б. Мінкусом виконав проект схожого за оздобленням будинку Я.М. Тепера на вул. Осипова, 6 (1901 р.).

На відміну від будинку Тепера будинок Козловського був оздоблений більш просто, мав невиражене членування та просту композицію без фронтонів. Завдяки розташуванню серед старих слабо оздоблених будинків будинок Козловського виділяється серед навколишньої забудови. У оздобленні другого поверху присутні віяльні камені, що запозичені з німецького ренесансу, а віяльні камені перетинає група профілів, що є елементом стилю модерн. Над центральною частиною другого поверха фасад прикрашений волютою. Вікна третього поверху прикрашені бароковим декором. Всередині третього поверху влаштована брама, що прикрашена модерновими канелюрами розміщеними горизонтально, люнет брами був виконаний у стилі ренесансу.

Стулки брами відносяться до типу брам з ромбовим перехрестями і востаннє даний візерунок застосовувався у будинках Е.І. Мінкус і Л.А. Розен (обидва вірогідно 1909-1910 рр.) у провулку Митракова. Вірогідно даний дизайн брами було розроблено архітектором А.Б. Мінкусом, на що вказує те, що брама зустрічається переважно у його проектах, але майже ідентична будинку Козловського брама також була встановлена у будинку О.П. Руссова на Софіївській вул., 9 (арх. Л.М. Чернігов, 1899-1901 р.).

Будинок зберіг своє галерейне планування під час реконструкції і з боку подвір’я можна побачити дерев’яну стіну галереї та прикриття між другим та третім поверхами. Сходова клітка, що веде до галерей влаштована у просторі між флігелем та головним будинком і вірогідно первісно була відкритою, але вірогідно за радянських часів з боку подвір’я було споруджено четверту стіну. Сходинки виконані  з приємної вохристої мозаїки, а із балясин сходової огорожі у автентичному вигляді збереглася лише єдина. На останньому поверсі з деталей балясин була споруджена нова огорожа, на інших маршах не збереглося жодної автентичної балясини. На останньому поверсі на майданчику присутній також інший тип огорожі, яка вірогідно була встановлена на протязі всієї галереї.

У лівого боку ділянки був прибудований невеликий двоповерховий флігель невстановленого періоду спорудження.

У правого боку ділянки було споруджено триповерховий флігель, що отримав вишукане оздоблення фасаду. У центральній частині флігелю влаштований легко рустований ризаліт із сходовою кліткою, яка освітлюється великим арковим вікном та маленьким вікном із скругленими кутами. Вікна флігелю прикрашені лиштвою у модернових формах, а дах із дерев’яним скатом та простими ковзанами, чим нагадує споруди архітектора В.О. Домбровського, частину з яких були створені з архітектором Ф.А. Троупянським, зокрема у будинку Машевського  (1903 р.).

Сходи у під’їзди виконані з білої мозаїки, у якості огорожі використовуються еклектичні балясини, що використовувались різними архітекторами у добу модерну. Сходові майданчики прикрашені візерунками з мозаїки, а стеля – падугою у стилі модерну з зображеннями квіток і левів, аналогів якої автор цього блогу не зустрічав. У флігелі вірогідно за радянських часів було влаштовано додаткові вузькі двері нових квартир. У арковому вікні, що освітлює майданчики другого та третього поверхів у рамі були встановлені кольорові фрагменти скла, але жоден не зберігся, маленьке вікно другого поверху було влаштовано не дуже вдало і його розмірів не вистачає для доброї інсоляції під’їзду.

В середині 1900-х років Г. Козловський вмер і ділянку отримав його син К.Г. Козловський. Наприкінці 1900-х років ділянку придбав фельдшер Старої міської лікарні (Пастера вул., 5) Іван Іванович Марков. Суміжна ділянка по вулиці Новосельського, 10 також була у його власності. Маркову належав також будинок на Торговій вул, 38 / Ушинського, 9 та пустопорожня ділянка на Вапняній вул. / 1-му Матеріальному пров. (Филадорова вул., 1-2).

Будинки Маркова були дуже простими і відносились до І-ї половини ХІХ ст. Лише наприкінці або на початку ХХ ст. на ділянці на Торговій було споруджено триповерховий флігель.

Серед інших жителів за даною адресою жила викладачка жіночої гімназії Є.І. Вісковатової Олена Фоминічна Гиньковська.

Будинок є однією з найцікавіших споруд Одеси доби модерну, її зовнішній вигляд дозволяє не перебувати у тіні необарочного будинку Шайкевича, а свіжість застосованих образів компенсує просту композицію. Флігель будинку також є більш привабливим, ніж більшість його аналогів.

Автор креслення: Марина Бєгань. Джерело: Брами Одеси: каталог / упорядник О.М. Луговий. – Одеса: ФОП «Фрідман О.С.», 2010

Фото 2011 р. Стулка брами нині є демонтованою.

Фото 2011 р. Стулка брами нині є демонтованою.

Фото 2013 р. Автентичні стулки вже замінені на примітивні.

Дворовий фасад головного будинку.

Стик флігеля та головного будинку.

Стик флігеля та головного будинку.

Стик флігеля та головного будинку.

Вхід до під’їзду головного будинку.

Під’їзд головного будинку.

Під’їзд головного будинку.

Під’їзд головного будинку. Остання автентична балясина.

Під’їзд головного будинку. Аматорські балясини з деталей первісних виробів.

Під’їзд головного будинку.

Під’їзд головного будинку. Огорожа галереї.

Правий флігель.

Правий флігель.

Правий флігель.

Правий флігель.

Правий флігель.

Правий флігель.

Під’їзд правого флігелю.

Під’їзд правого флігелю.

Під’їзд правого флігелю.

Під’їзд правого флігелю. Перший поверх.

Під’їзд правого флігелю. Другий поверх.

Під’їзд правого флігелю. Третій поверх.

Падуга: квітка та леви обабіч.

Лівий флігель.

Джерела:

  • Брами Одеси: каталог / упорядник О.М. Луговий. – Одеса: ФОП «Фрідман О.С.», 2010
Advertisements

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s