Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Прибутковий будинок М. Ц. Бєліковича (1902 р.)

Posted by Antique на субота, 2 Липень 2011 р. (00:46)

Прибутковий будинок Миколи Цезаровича Бєліковича, нагляд: вірогідно арх. Д. Є. Мазиров, вірогідно 1902 р. Маразліїівська вул., 5

Будинок на мапі: http://wikimapia.org/14869304/uk/
Стиль: модерн (віденський сецесіон).

Відомі власники ділянки:

  • кін. ХІХ ст. – 1900 р. – М. Кавассо
  • 1900 р. – 1901 р. -І. Лапідус
  • 1901 р. – кін. 1900-х рр. – Микола Цезарович Бєлікович
  • кін. 1900-х рр. – до Жовтневої революції – Павло Ан. Профантер (кправляючий Гр. Дем’янович Демьянов)

Прибутковий будинок Бєліковича надзвичайно цікавий з багатьох сторін. По перше це один з небагатьох і перших будинків декоративної течії модерну в Одесі, також він виконаний у стилі віденського сецесіону.

У довіднику В. А. Пилявського вказано, що автором будинку був архітектор Д. Е. Мазиров, який однак працбвав у стилі необароко, фасад же цього будинку не має ознак притаманних даному архітектору. Можливо Мазиров лише здійснював нагляд, або пізніше власник подав нове прохання  з проектом іншого архітектора. Також не виключено, що Д. Є. Мазиров у 1902 році міг спорудити або перебудувати існуючий дворовий флігель, а до фасадного будинку взагалі не мати жодного стосунку.

За оздобленням будинок нагадує проекти архітекторів Л. М. Чернігова, Р. А. Радбіля, П. У. Клейна. Закруглені огорожі сходів зустрічається у будинках споруджених К. М. Поповим, однак враховуючи високу майстерність виконання будинку Бєліковича навряд чи він міг бути його автором. Деякі елементи оздоблення притаманні творчості архітектора Л. М. Чернігова. але він ніколи не використовував таких великих маскаронів, а сходові клітки він у ризаліти не виводив. Творчість архітектора П. У. Клейна вивчена мало, але використання стрічок по краям вікон дворових фасадів у дусі північноєвропейської архітектури та кругле вікно на останьому поверсі сходових кліток було для нього притаманним.

Також слід зазначити, що у Миколи Цезаровича Бєліковича були у власності ділянку у провулку Богданова, 4 (посилання), 6 (посилання) та 8 (посилання), на який приблизно у той же час за проектами А. Б. Мінкуса та Ф. А. Троупянського було споруджено три прибуткових будинки. Дані споруди суттєво відрізняються від будинку на Маразліївській, але ризаліти сходових кліток також є закркгленими. Не виключено, що автором будинку міг бути учитель А. Б. Мінкуса Л. Л. Влодек, якій будував у подібному Мінкусу стилі, але у більш вільних формах.

Будівля розташована на ділянці стандартної ширини, але великої глибини, де вже існував більш старий флігель. Таким чином місця вистачило на спорудження стандартних розмірів будинку, чотири частини якого утворюють замкнене подвір’я, за ним у третій та четвертій лініях забудови розташовані флігелі, які утворили ще два подвір’я. Останні два подвір’я на відміну від першого виглядають дуже тісними. Квартири вірогідно призначались в них для небагатих верств населення.

Будинок йшов попереду інших у Одесі та має багато елементів, які не найшли у Одесі широкого поширення, або навпаки використовувались у інших будівлях.

У підсумку можна сказати, що будинок відповідає рівню Маразліївській вулиці, спорудам якої притаманна неординарність та шляхетність.


Особливу увагу привертають два величезних маскарона – дещо подібне можна побачити у деяких будинків Києва, але в Одесі більше таке використовувалось дуже рідко, звичайно маскарони були меншого розміру, а якщо великі ,то у кількості одного.

На цьому фото можна побачити один з небагатьох автентичних балконів, він виконаний у раціональній манері, можливо архітектору не вдавалося застосувати лінію батога.
Також вікна цього поверху мають сандрики з напливами – схожі можна побачити на особняку Гавсевича та дещо іншої форми на деяких вікнах будинку Луцького.

Під вікном другого поверху над брамою розташований ліпний номер будинку – “5”

На третьому поверсі у простінках розташовані вінки, які на лопатках перетворюються у більш декоративні.
Огорожа балкону – сучасна.

Сандрикі вікон на четвертому поверху виглядають дещо еклектично, з мотивами притаманними Мазирову

При дуже витонченій фрамузі прилагається додається більш проста брама

Оздоблення підворіття досить непогане, але необхідне негайний ремонт, у одному місці видно сліди протікання.

До однієї з квартир першого поверху ведуть ось такі двері

Перше подвір’я майже прямокутне, на знімку зліва видно вікна сходової клітини фасадного флігеля

У внутрішньому флігелі розташовані двері. Це не вхід до під’їзду та не прохід до наступного подвір’я

Так, насправді це і те і інше – вхід до під’їзду та сполучений з ним прохід до інших подвір’їв. таке рішення було обумовлено невеликим розміром ділянки.

Якщо увійти у двері то погляду відкриються сходи та розташований ліворуч прохід. Таке планування використовувалось і в інших будинках, але як додатковий вихід у двір, у цьому будинку він єдиний

вид у зворотньому напрямку

Поруччя незвичного дизайну, насправді вони не досить складні та містять деякі елементи з еклектичних моделей.

Оздоблення інтер’єрів під’їзду чудове, між першим та другим поверхом застосований ренесансний руст


 

Якщо пройти до наступного подвір’я, то виявиться, що воно занадто вузьке

 

Advertisements

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s