Одеса. Прибутковий будинок М.С. Хаджі (1910 р.)
Posted by Antique на Четвер, 31 Жовтня 2013 р. (10:42)
Прибутковий будинок Мордко Седоковича Хаджі, арх. С. А. Ландесман, 1910 р., Базарна вул., 47 / Рішельєвська вул., 52
Будинок на мапі
Стиль: модерн.
Відомі власники ділянки:
- кін. ХІХ ст. – 1906-1907 рр. – Седок Хаджі
- 1906 – 1907 рр. – до Жовтневої революції – купець 2-ї гільдії Мордко (Марк) Седокович (Савельович) Хаджі
З кінця ХІХ ст. ділянка на розі Рішельєвської вулиці належала караїму Седоку Хаджі, який всередині 1900-х років вірогідно вмер, а ділянка перейшла у спадок його сину купцю Мордко Хаджі. Вірогідно родина Хаджі жила у будинку на Базарній вулиці ще з часів придбання даної ділянки.
У 1010 році М. С. Хаджі подав прохання на спорудження триповерхового будинку у стилі модерну. Нагляд здійснював архітектор С. А. Ландесман. Будинок має стилізовані у модерні канелюри як у будинку Беліковича у провулку Богданова, 8 (арх. В. О. Домбровський, 1902—1903) та кутовий еркер, як у будинку Гінзбурга у Києві на Інститутській вулиці (арх. А. Б. Мінкус, Ф. А. Троупянський, 1910 — 1912 рр.), у будинку Блюмберга (арх. В. І. Кундерт, А. Б. Мінкус, 1910—1912 рр.) та у будинку т.д. “Авіч та Ізраільсон” у Одесі (арх. Ф. А. Троупянський, 1911 р.).
Помилково даний будинок у переліку пам’яток відносять до творчості архітектора Л. Л. Влодека.
Можливо одним з члені родини Хаджі був Йосип Симонович Хаджі, виконавець обов’язків молодшого газана у кенасі (настоятеля молитовного будинку), який жив на Катеринінській вул., 62.
Будинок у плані С-подібний, триповерховий з крамницями на першому поверсі з боку вулиці і з житловими приміщеннями з боку подвір’я. Фасади виконані у дусі віденського сецесіону. Оздоблення будинку також було трактовано з боку раціоналізаторських засад – фасади містять невелику кількість ліпних елементів. Вірогідно Мордко Ходжа побажав заощадити гроші, що і вплинуло на вигляд будинку, зовнішній вигляд якого у першу чергу утворює форма, а уже у іншу декоративне оздоблення. В кутовій частині ділянки був утворений сецесійний наплив, що не є типовим для архітектури Одеси. У напливі, який утворює своєрідний фронтон влаштована кругла люкарна, та підвищуються опори між якими влаштована декоративна металева огорожа. Подібний фронтон, але плаский без кутового еркера був влаштований майже наприкінці довгого фасаду будинку по Базарній вулиці, і призваний розбавити одноманітність цього фасаду. У даному фронтоні влаштована тридільна прямокутна фільонка, а під нею розміщена фільонка аналогічних розмірів у який розміщена монограма з ініціалами власника “МХ”. Ідея із застосуванням металу у якості декоративного оздоблення не була поширена у Одесі із всього різноманіття засобів іноді використовувались лише аграфи.
Отвори вікон другого поверху вирізняється доброю пластичністю і застосовувались обома архітекторами у своїх подальших проектах. Над даними вікнами схематично наведені у тиньку віяльні замки, які за формою схожі на віяльні замки будинку Телала на вул. Льва Толстого (арх. А. С. Панпулов, 1913—1914 рр.). Між вікнами другого та третього поверху влаштовані фільонки з вишуканим пластичним декором, вікна третього поверху влаштовані у фільонках і мають масивні підвіконня. Під дахом будинку також влаштовані фільонки.
Ще однім острівком декоративної ліпнини є низ еркеру, який прикрашений розеткою із квітковими мотивами.
Арка проїзду до подвір’я розташована з боку Базарної вулиці на лінії фронтону. Під фронтоном влаштовані два балкони, з яких особливо виразні форми має балкон другого поверху на могутніх консолях та з єдиною автентичною огорожею. Вхід у одну з крамниць влаштований у кутовій частині під еркером.
Дворові фасади будинку прикрашають ледь помітні фільонки та віяльні замки під вікнами.
У будинку є два парадних під’їзди, вхід до одного з них влаштований у арці проїзду, а у іншого з боку вулиці між крамницями біля кутової частини і вирішений у вигляді порталу. У під’їзді із входом з вулиці збереглися автентичні вхідні двері та двері вестибюлю. Службові приміщення розміщені у дворових крилах, причому службові сходи західного крила влаштовані у напівкруглому ризаліті.
Огорожі сходів виконані у чистому стилі модерну і уявляють собою вставки соняшникових композицій, що є подібним до сходів напівкруглого будинку М. Веддє на Грецькій пл., 1 (арх. П. У. Клейн, А. В. Юргевич, 1901 р.). двері та стеля під’їзду також виконані у стилі модерну і не мають інших аналогів.
Будинок вирізняється розвинутою архітектонікою, пластичністю, виразним силуетом. Оздоблення інтер’єрів сходових кліток є лаконічним, достатньо вишуканим і не повторюється у інших будівлях.

Ліпний фриз з каштанів був поширений у добу модерну.

Вестибюль під’їзду розташованому з боку вулиці.
Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму: