Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Прибутковий будинок М.С. Хаджі (1910 р.)

Posted by Antique на четвер, 31 Жовтень 2013 р. (10:42)

Прибутковий будинок Мордко Седоковича Хаджі, арх. А. Б. Мінкус, Ф.А. Троупянський, 1910 р., Базарна вул., 47 / Рішельєвська вул., 52
Будинок на мапі
Стиль: модерн.

Відомі власники ділянки:

  • кін. ХІХ ст. – 1906-1907 рр. – Седок Хаджі
  • 1906 – 1907 рр. – до Жовтневої революції – купець 2-ї гільдії Мордко (Марк) Седокович (Савельович) Хаджі

З кінця ХІХ ст. ділянка на розі Рішельєвської вулиці належала караїму Седоку Хаджі, який всередині 1900-х років вірогідно вмер, а ділянка перейшла у спадок  його сину купцю Мордко Хаджі. Вірогідно родина Хаджі жила у будинку на Базарній вулиці ще з часів придбання даної ділянки.

У 1010 році М. С. Хаджі подав прохання на спорудження триповерхового будинку у стилі модерну. Вочевидь проект виконали архітектори А. Б. Мінкус та Ф.А. Троупянський, про що свідчать деякі деталі оздоблення, зокрема стилізовані у модерні канелюри як у будинку Беліковича у провулку Богданова, 8 та кутовий еркер, як у будинку Гінзбурга у Києві на Інститутській вулиці, у будинку Блюмберга та у будинку т.д. “Авіч та Ізраільсон” у Одесі. Також вірогідно участь у проектуванні приймав архітектор А.С. Панпулов, який працював спільно з архітектором Ф.А. Троупянським і споруджував будинки переважно для членів караїмської спільноти.

Помилково даний будинок відносять до творчості архітектора Л.Л. Влодека, який вірогідно є автором однієї або обох навколишніх споруд на Базарної вулиці: №45 та №51 (зруйнований у 1940-х роках).

Вірогідно одним з члені родини Хаджі був Йосип Симонович Хаджі, виконавець обов’язків молодшого газана у кенасі (настоятеля молитовного будинку), який жив на Катеринінській вул., 62.

Будинок у плані С-подібний, триповерховий з крамницями на першому поверсі з боку вулиці і з житловими приміщеннями з боку подвір’я. Фасади виконані у дусі віденського сецесіону. Оздобленя будинку також було трактовано з боку раціоналізаторських засад – фасади містять невелику кількість ліпних елементів. Вірогідно Мордко Ходжа побажав заощадити гроші, що і вплинуло на вигляд будинку, зовнішній вигляд якого у першу чергу утворює форма, а уже у іншу декоративне оздоблення. В кутовій частині ділянки був утворений сецесійний наплив, що не є типовим для творчості Ф.А. Троупянського однак пізніше він застосував аналогічний прийом при проектуванні адміністративного корпусу Одеської єврейської лікарні (спільно з А.Б. Мінкусом, 1912-1914 рр.). У напливі, який утворює своєрідний фронтон влаштована кругла люкарна, та підвищуються опори між якими влаштована декоративна металева огорожа. Подібний фронтон, але плаский  без кутового еркера був влаштований майже наприкінці довгого фасаду будинку по Базарній вулиці, і призваний розбавити одноманітність цього фасаду. У даному фронтоні влаштована тридільна прямокутна фільонка, а під нею розміщена фільонка аналогічних розмірів у який розиіщена монограма з ініціалами власника “МХ”. Ідея із застосуванням металу у якості декоративного оздоблення не була поширена у Одесі із всього різноманіття засобів іноді використовувались лише аграфи. Можливо, що ідея застосувати огорожу з металу належала А.С. Панпулову, який використав у якості аттику металеву огорожу на даху ілюзіону “театр Великий рішельєвський”.

Отвори вікон другого поверху вирізняється доброю пластичністю і застосовувались обома архітекторами у своїх подальших проектах. Над даними вікнами схематично наведені у тиньку віяльні замки, які за формою схожі на віяльні замки будинку Телала на вул. Льва Толстого (арх. А.С. Панпулов, Ф.А. Троупянський). Між вікнами другого та третього поверху влаштовані фільонки з вишуканим пластичним декором, вікна третього поверху влаштовані у фільонках і мають масивні підвіконня у манері притаманній Ф.А. Троупянському. Під дахом будинку також влаштовані фільонки.

Ще однім острівком декоративної ліпнини є низ еркеру, який прикрашений розеткою із квітковими мотивами.

Арка проїзду до подвір’я розташована з боку Базарної вулиці на лінії фронтону. Під фронтоном влаштовані два балкони, з яких особливо виразні форми має балкон другого поверху на могутніх консолях та з єдиною автентичною огорожею.  Вхід у одну з крамниць влаштований у кутовій частині під еркером.

Дворові фасади будинку прикрашають ледь помітні фільонки та віяльні замки під вікнами, у цілому таке оздоблення є подібним до інших проектів Ф.А. Троупянського, наприклад будинкам М.Ц. Бєліковича (поч. 1900-х рр.).

У будинку є два парадних під’їзди, вхід до одного з них влаштований у арці проїзду, а у іншого з боку вулиці між крамницями біля кутової частини і вирішений у вигляді порталу. У під’їзді із входом з вулиці збереглися автентичні вхідні двері та двері вестибюлю. Службові приміщення розміщені у дворових крилах, причому службові сходи західного крила влаштовані у напівкруглому ризаліті.

Огорожі сходів виконані у чистому стилі модерну і уявляють собою вставки соняшникових композицій, що є подібним до сходів напівкруглого будинку М. Веддє на Грецькій пл., 1. двері та стеля під’їзду також виконані у стилі модерну і не мають інших аналогів.

Будинок вирізняється розвинутою архітектонікою, пластичністю, виразним силуетом. У певному сенсі споруду можна вважати будинком у стилі протораціоналнього модерну. Оздоблення інтер’єрів сходових кліток є лаконічним, достатньо вишуканим і не повторюється у інших будівлях.

Ліпний фриз з каштанів був поширений у добу модерну.

Вестибюль під’їзду розташованому з боку вулиці.

Advertisements

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s