Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Нова біржа (1891, 1894-1899 рр.)

Posted by Antique на Неділя, 19 Лютого 2012 р. (11:25)

Нова біржа, ескізний проект: арх. В.І. Прохаска, 1891; переробка проекту: арх. О.Й. Бернардацці; Будівництво: арх. О.Й. Бернардацці, В.А. Домбровський за допомогою арх. В.І. Шмідта. Скульптори і живописці: скульпт. М.Л. Молінарі Л.Д. Менціоне, Б.В. Едуардс, худ. Кассіолі, М. Карабін, 1894-1899 рр., Буніна вул., 15 / Пушкінська вул., 17
Будинок на мапі: http://wikimapia.org/1359461/uk
Стиль: історизм (венеційська готика, італійський ренесанс)
Охоронний статус: пам’ятка архітектури національного значення номер 552 (Постанова РМ України  № 970 від 24.08.1963р.).

У 1796 році була заснована Одеська біржа. У 1829-1834 роках для неї була споруджена гарна будівля у стилі Палладіо на нинішній Думській площі. Місцерозташування біржі було обумовлено наближеністю до порту та видом на нього ,що дозволяло спостерігати за судами. У 1871-73 роках будівля була перебудована для розміщення у неї Міської думи, однак за біржою залишили деякі приміщення.

В 1891 році міською управою Одеси був оголошений конкурс на кращій проект біржі. Необхідність в новому будинку була суттєвою, тодішня будівля знаходилася в елітному районі на Приморському бульварі, де потрібна була затишна атмосфера, але у будинку біржі завжди було шумно і снувала юрба ділових людей. До того ж будинок старої біржі, побудований у добу класицизму виглядав досить старомодно.  Новий будинок було вирішено побудувати у самому серці  ділового району на Пушкінській вулиці, де вже знаходились банки та інші різноманітні торговельні заклади.

Хоч конкурс виграв вчорашній випускник навчального закладу в Відні, іноземець – архітектор Вікентій Прохаска, але проект потребував доробки, яка була доручена відомому міському архітектору Олександру Бернардацці. Вигляд споруди подібний деяким іншим будівлям О.Й. Бернардацці у Кишиневі. Будівництво такого серйозного проекту також була поручена Бернардацці, а два архітектори: автор ескізного проекту – Вікентій Прохаска, а також архітектори Валеріан Шмідт (за даними Олега Губаря, см. Джерело №2) і Владислав Домбровський.  допомагали йому в цієї справі. Будівництво почалося у 1894-му році. Під час зведення біржі використовувались різноманітні будівельні матеріали: бетон  (імітація русту цоколя, склепіння вхідного порталу та деякі інші елементи), карарський мармур (віконні рами), дерево (оздоблення стелі).

У книзі Одесса 1794-1894 виданої у 1895 році зазначено, що:

З ініціативи того ж комітету (прим. упор. – Біржового), одеське купецтво приступає до споруди особливого будівлі, де буде міститися біржа (в тому числі і хлібна) і пов’язані з нею установи, так як нинішній будинок, де відбуваються біржові збори, належить місту і зайнятий його установами, внаслідок чого, стиснені приміщенням біржові збори не можуть розвинутися до належного ступеня.

Будинок біржі виконаний під натхненням південної італійської архітектури, зокрема Верони та палацу Дожів в Венеції. Будинок уявляє собою монументальний об’єм, поділений на дві частини порталом входу. З лівого боку будинок має невелике подвір’я багато оздоблене декором, і на яке виходить металевий балкон.

У ті же роки О.Й. Бернардацці спорудив дуже подібну за компонуванням та виглядом жіночу гімназію у Кишиневі.

Дворове крило будинку призначалося для розміщення Купецької управи.

Будівна суб-комісія по будівництву біржі.

Італія, Венеція. Палац Дожів, арх. Філіппо Календаріо, П’єтро Базейо, Енріко та інші., 1309 – 1424, пізніші перебудови.

Молдова, Кишинів. Жіноча гімназія ім. принцеси Н.Г. Дадіані, арх. О.Й. Бернардацці, 1895-1901 рр., вулиця 31 August 1989, 115

Старі фото Нової біржи:

Одесса. Панорама початку вулиці Буніна

 

Нова біржа на розфарбованій дореволюційній листівці.

Газета “Одесские новости” № 8326 от 23.01.1911

Фасад з боку вулиці Буніна

Фасади облицьовані поліхромними кахлями.

Авторський підпис: “мастерская М. Молинари.”.

Над дверми службового входу розташовані дати будівництва “1894” та “1898”.

Надпис під другим вікном з боку Пушкінської вул. Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).

Один з символів вхідного порталу – залізниця, яка вже тоді вигравала суттєву роль у торгівлі.

Один з символів вхідного порталу – землеробство, торгівля зерном була основним прибутком Одеси і причиною її розквіту.

Брама. Вид з підворіття.

В подвір’ї знаходиться ресторан “Бернардацці”, але зимою він не працює. Літом же всю територію займають столики. Також в приміщення біля подівр’я знаходиться “Будинок актора”.

Подвір’я. Вид з боку підворіття. У даному крилі розміщувалась Купецька управа.

Подвір’я. Вид з протилежного боку.

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).

Купол вхідного порталу виконаний з бетону. Зображені знаки зодіаку. (Перший в Російській імперії бетоний купол був застосований в 1896-му році при будівництві Микольського собору Покровського монастиря Києва)

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).

Обабіч сходів розташовані бетонні ростральні колони, які скоріше за все сімволизують морську торговельну могутність Одеси. Хоча звичайно ростральні колони символізують військові перемоги, але автори хотіли показати, що досягнення Одеси в області торгівлі можна поставити в один ряд з військовими перемогами Імперії.

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).

У 1900-му році в ніші біля головних сходів бул встановлений бюст Бернардацці (Ще при житті!) на честь 50-і річної архітектурної діяльності архітектора. Скульптуру виконали скульптори Б.В. Едуардс (за даними книги “В.І. Тимофієнко – архітектурний очерк”), М.Д. Менціоне та архітектор Ф.А. Троупянський

Стіни приміщень вкрити шпалерами а стеля виготовлена з дерева.

Трафаретні візерунки.

Головний коридор.

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).

Операційний зал розкішно оздобленний – це апогей еклектичного стилю. Діловим людям таке було за смаком, але для філармонії, на мій погляд, необхідні спокійні інтер’єри. Над дверьми розташовані панно “Землеробство”, “Торгівля” та “Промисловість” виконані художником Кассіолі з Флоренції. Під стелею розташовані інши панно. Вони зроблені петербурзьким художником Каразіним і описують розвиток світової торгівлі.

Всі вікна з вітражним склом – таким чином зал нагадує католицьку церкву і привносить сакральний зміст.

За роялем: Георгій Кожухар, бронзовий призер ІІІ-го міжнародного конкурсу піаністів пам’яті народного артиста СРСР Еміля Гілельса

Вітражі.

Один з прикладів вітражних візерунків.

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).

Окрім шпалер стіни вкриті поясами ліпнини ,яка на кутах трансформується в різномангітні химеричні обличчя.

Стеля великого залу

Склепіння галереї під балконом

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)

Достатньо затишне місце уявляє собою балкон, можливо раніше там домовлялися о якихось таємних угодах. Також добре видно одну з численних ніш,в яких розташовані скульптури Меркурія, що тримає світильник.

Живописні панно західної стіни (фото одного панно відсутнє):

Торгівля у добу середньовіччя на Ближньому Сході.

Живописні панно східної стіни (фото одного панно відсутнє):

Торгівля у Давньому мирі.

Торгівля у добу античності.

Торгівля у добу середньовіччя у Європі.

Інший ракурс попереднього панно

Три живописних десюдепорти:

Землеробство.

Морська торгівля.

Індустрія.

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)

Трафаретні візерунки

До балкону ведуть сходи в неоготичному стилі.

На склепіннях над сходами розташовано декілька фресок

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)

Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)

Джерела:

  1.  В.А. Пилявский. Здания, сооружения, памятники Одессі и их зодчие. Справочник, 2-е издание. Optimum, 2010. ISBN 978-966-344-377-5
  2. О.И. Губарь. Энциклопедия забытых одесситов. Том І. – Одесса: Optimum, 2011 ISBN: 978-966-344-451-2
  3. Олег ГУБАРЬ. Дом Ксиды: улица Еврейская, № 12. www.odessitclub.org (документ pdf)
  4. Газета “Порто-Франко”. Номер 1 (946), 16.01.2009 Стаття: “Шедевр Бернардацці”
  5. Фотогаллерея Odessastory (альбоми: Пушкинская улица. Биржа та Полицейская (Бунина) улица)
  6. Centrul Istoric al Chişinăului. Стаття: “31 August 1989, 115. Clădirea fostului gimnaziu pentru fete fondat de principesa N.G.Dadiani”.
  7. Блог Серега_Побережнюк. Стаття: “Молдова.Город Кишинев.Национальный Художественный Музей“.
  8. Брами Одеси: каталог / упорядник О.М. Луговий. – Одеса: ФОП «Фрідман О.С.», 2010. – 340с. ISBN 966-96181-9-8

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму: