Нова біржа, ескізний проект: арх. В.І. Прохаска, 1891; переробка проекту: арх. О.Й. Бернардацці; Будівництво: арх. О.Й. Бернардацці, В.А. Домбровський за допомогою арх. В.І. Шмідта. Скульптори і живописці: скульпт. М.Л. Молінарі Л.Д. Менціоне, Б.В. Едуардс, худ. Кассіолі, М. Карабін, 1894-1899 рр., Буніна вул., 15 / Пушкінська вул., 17
Будинок на мапі: http://wikimapia.org/1359461/uk
Стиль: історизм (венеційська готика, італійський ренесанс)
Охоронний статус: пам’ятка архітектури національного значення номер 552 (Постанова РМ України № 970 від 24.08.1963р.).
У 1796 році була заснована Одеська біржа. У 1829-1834 роках для неї була споруджена гарна будівля у стилі Палладіо на нинішній Думській площі. Місцерозташування біржі було обумовлено наближеністю до порту та видом на нього ,що дозволяло спостерігати за судами. У 1871-73 роках будівля була перебудована для розміщення у неї Міської думи, однак за біржою залишили деякі приміщення.
В 1891 році міською управою Одеси був оголошений конкурс на кращій проект біржі. Необхідність в новому будинку була суттєвою, тодішня будівля знаходилася в елітному районі на Приморському бульварі, де потрібна була затишна атмосфера, але у будинку біржі завжди було шумно і снувала юрба ділових людей. До того ж будинок старої біржі, побудований у добу класицизму виглядав досить старомодно. Новий будинок було вирішено побудувати у самому серці ділового району на Пушкінській вулиці, де вже знаходились банки та інші різноманітні торговельні заклади.
Хоч конкурс виграв вчорашній випускник навчального закладу в Відні, іноземець – архітектор Вікентій Прохаска, але проект потребував доробки, яка була доручена відомому міському архітектору Олександру Бернардацці. Вигляд споруди подібний деяким іншим будівлям О.Й. Бернардацці у Кишиневі. Будівництво такого серйозного проекту також була поручена Бернардацці, а два архітектори: автор ескізного проекту – Вікентій Прохаска, а також архітектори Валеріан Шмідт (за даними Олега Губаря, см. Джерело №2) і Владислав Домбровський. допомагали йому в цієї справі. Будівництво почалося у 1894-му році. Під час зведення біржі використовувались різноманітні будівельні матеріали: бетон (імітація русту цоколя, склепіння вхідного порталу та деякі інші елементи), карарський мармур (віконні рами), дерево (оздоблення стелі).
У книзі Одесса 1794-1894 виданої у 1895 році зазначено, що:
З ініціативи того ж комітету (прим. упор. – Біржового), одеське купецтво приступає до споруди особливого будівлі, де буде міститися біржа (в тому числі і хлібна) і пов’язані з нею установи, так як нинішній будинок, де відбуваються біржові збори, належить місту і зайнятий його установами, внаслідок чого, стиснені приміщенням біржові збори не можуть розвинутися до належного ступеня.
Будинок біржі виконаний під натхненням південної італійської архітектури, зокрема Верони та палацу Дожів в Венеції. Будинок уявляє собою монументальний об’єм, поділений на дві частини порталом входу. З лівого боку будинок має невелике подвір’я багато оздоблене декором, і на яке виходить металевий балкон.
У ті же роки О.Й. Бернардацці спорудив дуже подібну за компонуванням та виглядом жіночу гімназію у Кишиневі.
Дворове крило будинку призначалося для розміщення Купецької управи.
Будівна суб-комісія по будівництву біржі.
Італія, Венеція. Палац Дожів, арх. Філіппо Календаріо, П’єтро Базейо, Енріко та інші., 1309 – 1424, пізніші перебудови.
Молдова, Кишинів. Жіноча гімназія ім. принцеси Н.Г. Дадіані, арх. О.Й. Бернардацці, 1895-1901 рр., вулиця 31 August 1989, 115
Старі фото Нової біржи:
Одесса. Панорама початку вулиці Буніна
Нова біржа на розфарбованій дореволюційній листівці.
Газета “Одесские новости” № 8326 от 23.01.1911
Фасад з боку вулиці Буніна
Фасади облицьовані поліхромними кахлями.
Авторський підпис: “мастерская М. Молинари.”.
Над дверми службового входу розташовані дати будівництва “1894” та “1898”.
Надпис під другим вікном з боку Пушкінської вул. Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).
Один з символів вхідного порталу – залізниця, яка вже тоді вигравала суттєву роль у торгівлі.
Один з символів вхідного порталу – землеробство, торгівля зерном була основним прибутком Одеси і причиною її розквіту.
Брама. Вид з підворіття.
В подвір’ї знаходиться ресторан “Бернардацці”, але зимою він не працює. Літом же всю територію займають столики. Також в приміщення біля подівр’я знаходиться “Будинок актора”.
Подвір’я. Вид з боку підворіття. У даному крилі розміщувалась Купецька управа.
Подвір’я. Вид з протилежного боку.
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).
Купол вхідного порталу виконаний з бетону. Зображені знаки зодіаку. (Перший в Російській імперії бетоний купол був застосований в 1896-му році при будівництві Микольського собору Покровського монастиря Києва)
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).
Обабіч сходів розташовані бетонні ростральні колони, які скоріше за все сімволизують морську торговельну могутність Одеси. Хоча звичайно ростральні колони символізують військові перемоги, але автори хотіли показати, що досягнення Одеси в області торгівлі можна поставити в один ряд з військовими перемогами Імперії.
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).
У 1900-му році в ніші біля головних сходів бул встановлений бюст Бернардацці (Ще при житті!) на честь 50-і річної архітектурної діяльності архітектора. Скульптуру виконали скульптори Б.В. Едуардс (за даними книги “В.І. Тимофієнко – архітектурний очерк”), М.Д. Менціоне та архітектор Ф.А. Троупянський
Стіни приміщень вкрити шпалерами а стеля виготовлена з дерева.
Трафаретні візерунки.
Головний коридор.
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).
Операційний зал розкішно оздобленний – це апогей еклектичного стилю. Діловим людям таке було за смаком, але для філармонії, на мій погляд, необхідні спокійні інтер’єри. Над дверьми розташовані панно “Землеробство”, “Торгівля” та “Промисловість” виконані художником Кассіолі з Флоренції. Під стелею розташовані інши панно. Вони зроблені петербурзьким художником Каразіним і описують розвиток світової торгівлі.
Всі вікна з вітражним склом – таким чином зал нагадує католицьку церкву і привносить сакральний зміст.
За роялем: Георгій Кожухар, бронзовий призер ІІІ-го міжнародного конкурсу піаністів пам’яті народного артиста СРСР Еміля Гілельса
Вітражі.
Один з прикладів вітражних візерунків.
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com).
Окрім шпалер стіни вкриті поясами ліпнини ,яка на кутах трансформується в різномангітні химеричні обличчя.
Стеля великого залу
Склепіння галереї під балконом
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)
Достатньо затишне місце уявляє собою балкон, можливо раніше там домовлялися о якихось таємних угодах. Також добре видно одну з численних ніш,в яких розташовані скульптури Меркурія, що тримає світильник.
Живописні панно західної стіни (фото одного панно відсутнє):
Торгівля у добу середньовіччя на Ближньому Сході.
Живописні панно східної стіни (фото одного панно відсутнє):
Торгівля у Давньому мирі.
Торгівля у добу античності.
Торгівля у добу середньовіччя у Європі.
Інший ракурс попереднього панно
Три живописних десюдепорти:
Землеробство.
Морська торгівля.
Індустрія.
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)
Трафаретні візерунки
До балкону ведуть сходи в неоготичному стилі.
На склепіннях над сходами розташовано декілька фресок
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)
Автор фото: Fly Fromoutside. (Публікація узгоджена з автором, сайт: archodessa.com)
Джерела:
- В.А. Пилявский. Здания, сооружения, памятники Одессі и их зодчие. Справочник, 2-е издание. Optimum, 2010. ISBN 978-966-344-377-5
- О.И. Губарь. Энциклопедия забытых одесситов. Том І. – Одесса: Optimum, 2011 ISBN: 978-966-344-451-2
- Олег ГУБАРЬ. Дом Ксиды: улица Еврейская, № 12. www.odessitclub.org (документ pdf)
- Газета “Порто-Франко”. Номер 1 (946), 16.01.2009 Стаття: “Шедевр Бернардацці”
- Фотогаллерея Odessastory (альбоми: Пушкинская улица. Биржа та Полицейская (Бунина) улица)
- Centrul Istoric al Chişinăului. Стаття: “31 August 1989, 115. Clădirea fostului gimnaziu pentru fete fondat de principesa N.G.Dadiani”.
- Блог Серега_Побережнюк. Стаття: “Молдова.Город Кишинев.Национальный Художественный Музей“.
- Брами Одеси: каталог / упорядник О.М. Луговий. – Одеса: ФОП «Фрідман О.С.», 2010. – 340с. ISBN 966-96181-9-8
0.000000
0.000000
Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму: