Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Будинок К. С. Асвадурова на вул. Пушкінській, 37 (1914 – ? рр.)

Posted by Antique на Четвер, 23 Червня 2011 р. (01:32)

Будинок Карпа Сірогановича Асвадурова, проект: 1913 р. Будівництво, 1914 – ? рр., Пушкінська вул., 37 / Троїцька вул., 25
Будинок на карті
Стиль: неокласицизм
Охоронний статус: Пам’ятка архітектури місцевого значення № 709-Од

Відомі власники ділянки:

  • раніше 1898 р. – кін. 1900-х рр. – Р. А. Райх
  • кін. 1900-х рр. – 1912-1913 рр. – спадкоємці Райха (Морис, Яків, Олександр Борисовичі Райх, Марія Борисівна Леві)
  • 1912-1913 рр. –  до Жовтневої революції – брати Асвадурови

Ділянка під сучасною адресою вул. Пушкінська, 37 розташована у достатньо престижній місцевості між Пушкінською і Троїцькою вулицею. Ділянка мала великі розміри і займала майже чверть кварталу. Наприкінці ХІХ ст. ділянка належала деякому єврею Р. А. Райху, також у його власності була менша, але також велика ділянка на розі Базарної вулиці та вул. Заславського, 12 де було споруджено великий і вишуканий чотириповерховий прибутковий будинок. Наприкінці 1900-х років Р. А. Райх вмирає і ділянку успадковують сини та донька деякого Бориса Райха. Яків Борисович Райх був інженером-архітектором, у 1900-х роках займався виготовленням скульптур та штучного каменю на вул. Богдана Хмельницького, 35 де і проживав. Станом на 1907 рік він жив у будинку О.В. Тіля на вул. Осипова, 10, а виготовленням каменів та скульптур більше не займався. У 1910-х роках Яків Райх жив на Маразліївській вул., 54 у прибутковому будинку Р.М. Аудерського.

У межах 1912 – 1913 рр. роках ділянку придбали тютюнові промисловці брати Асвадурови. Карп Сіроганович Асвадуров був одним з керівників тютюнового підприємства “Сини Ісаака Асвадурова”. Іншим співвласником фабрики був І. Сіроганович Асвадуров, однак найбільш відомим співвласником був почесний громадянин, купець 1-ї гільдії Сіроган Ісаакович Асвадуров, який жив на ділянці, де була розташована фабрика, на Успенській вул., 66. Продукція фабрики братів Асвадурових була дуже популярна, і таким чином спостерігався достатньо швидкий зріст підприємства. У 1901 – 1902 роках Асвадурови будують за проектом Д. Е. Мазирова свій перший великий чотириповерховий будинок (через дві ділянки від тютюнової фабрики на Успенській). Фасади будинку були виконані в еклектичному стилі з застосуванням барокових елементів, але особливою вишуканістю фасад не відрізнятися. Натомість розташування крил всередині ділянки є достатньо оригінальним. Наступний великий прибутковий будинок Асвадурових був споруджений у 1914 році перед Першою світовою війною саме на колишній ділянці Р. А. Райха. Подавав прохання Карп Сіроганович Асвадуров, причому співвласники не знадувались. Такич чином невідомо, чи мав К. С. Асвадуров право подавати прохання на будівництво бкз дозволів співвласників, або взагалі став на той час єдиним власником ділянки.

Проект було складено у 1913 році, у довіднику В. А. Пилявського у якості автора вказаний відомий одеський архітектор Леонід Маркович Чернігов, а у якості техніка, що здійснював нагляд – Яков Гольденберг. Однак першоджерело даних відомостей не знайдено, а фасад не є притаманним творчості Л. М. Чернігова, за використаними засобами неокласичного стилю будинок нагадує московську архітектуру, зокрема будинок Стулових (арх. В. Є. Дубовський, М. Архіпов, 1913 – 1914), закруглені еркери також зустрічаються у будинках Лунц (арх. Б. М. Вешковський, О. Н. Мілюков, 1910), Московького купецького товариства (арх. В. В. Шервуд, І. А. Герман, А. Є. Сергєєв, 1912-1915),  А. Є. Заварзіної (арх. І. Г. Кондратенко, 1910), С. П. Скугаревського (арх. Н. В. Андрєєв, 1914), Шамшина (арх. Ф. О. Шехтель, 1909).

Будинок скоріше будувався не з метою отримання великого прибутку, споруда призначалася для реклами Асвадурових і їх діяльності. Подібним же чином підкреслюють банки свою солідність. Будинок отримав величезні розміри і мав п’ять поверхів з високим дахом, це один з самих великих дореволюційних будинків Одеси. Подібний статусний будинок у свій час спорудив О. П. Руссов і Асвадурови напевно були захоплені його будинком на Садовій вул., 21.

Будинок на Пушкінській має п’ять поверхів та напівпідвал і таким чином є однією з самих високих будівель (вище можливо тільки будинок Маргуліса). У плані споруда Г-подібна, а на подвір’ї розташований триповерховий житловий флігель ІІ-ї пол. ХІХ ст., що залишився з попередньої забудови. Напівпідвал з боку Троїцькій вулиці перетворюється в повноцінний шостий поверх і таким чином будинок має переміну поверховість.

Будівля виконана в стилі неокласицизму і таким чином нагадує храм – від неї віє міцністю та спокоєм. У даному випадку була застосована загальна, не модернізована форма неокласицизму, яка набула популярності в столиці Російської імперії в 1910-х роках. Однак в Одесі позиції неокласицизму були не дуже впевненими, архітектори Одеси віддавали перевагу геометричному модерну і різноманітним стилізаціям, і таким чином будинок Асвадурових на Пушкінський вулиці є лише поодиноким яскравим прикладом чистого неокласицизму доби модерну в Одесі.

Декор будинку підкорений стилізації доби Римської імперії. На куті будинку на рівні 2-4 поверхів розташований прямокутний неглибокий еркер, над яким дах вінчає фронтон. Фронтон прикрашає барельєф у тімпані з зображенням орла – аквіли (Давньоримського військового символу) і є копією барельєфу, що прикрашав форум Траяна у Римі. Нині оригінальний барельєф зберігається у базиліці Санті Апостолі у Римі. Обидва фасади прикрашають композиції, що складаються з масивних портиків які утворюються за допомогою чотирьох напівколон, на антаблементі яких розташовані чотири скульптури – два легіонери та дві жриці. На даху над портиками влаштовані широкі неокласичні фронтони із арковими нішами. Обабіч портиків влаштовані півкруглі еркери на рівні 3-5 поверхів, які на рівні 5-го поверху мають вигляд напівротонди.

Відносно короткий фасад по Пушкінський тем не менш займає пів кварталу. З цього боку перший поверх спроектований під крамниці. Композиція фасадів схожа, фасад по Троїцькій довше за рахунок видовжених бічних частин.

За даними В. А. Пилявського площа деяких квартир доходила до 170 кв. метрів, будинок був обладнаний ліфтом, сходові клітки були достатньо просторі і завдяки великому незабудованому подвір’ю під’їзди освітлювались достатньою кількістю світла. Інтер’єри будинку також виконані в стилі неоампіру: вестибюлі прикрашають колонади, огорожа сходів має вишуканий візерунок, який був притаманний огорожам палаців доби класицизму. В вікнах під’їзду розташовані вітражі, в яких поєднані як геометричні візерунки так і сцени на античну тематику. Двері квартир вікон не мають і прикрашені різьбленими барельєфами жінок в античній стилістиці.

Нині в будинку розміщуються різноманітні державні установи (деякий час в будинку розміщувався міськвиконком), комерційні установи, коледж. На фрагменті фото 1927-го року видно, що будинок мав велику вежу, подібну той, що існувала на будинку Маврокордато на Грецькій вул., 25 і будинку Шестопала, Чернігова та Паппе. Балкони на старому фото на час зйомки також знаходилися у належному стані, у 2010-2011 роках огорожі були демонтовані для реставраційних робіт. У 2012 році вони були повернені на місце. Серед втрат також слід зазначити вхідні двері кутового під’їзду, які були демонтовані у 2011 або 2012 році.

4.12.2019 приблизно о 10 годині у крилі з боку Троїцької вулиці спалахнула пожежа у кімнаті на третьому поверсі (можливо коротке замкнення подовжувача), у наслідок пожежі будинок був дуже пошкоджений. Перекриття були виконані з дерева, також при переплануванні за радянських часів були встановлені міжкімнатні перегородки з очерету. Пожежа перекинулась на кутову секцію, рухнув дах. Не обійшлося без людських жертв. Також були знищені цінні колекції відділення Археологічного інституту НАНУ та Інституту морської біології НАНУ.

Москва. Будинок Стулових, арх. В. Є. Дубовський, М. А. Архіпов, 1913 – 1914. Малий Знаменський пров., 8

Фасад по Троїцькій вулиці

Фасад по Троїцькій вулиці

Фасад по Троїцькій вулиці

Фасад по Пушкінській вулиці

Фасад по Пушкінській вулиці

Орел з Форуму Траяна.

Копія орла з Форуму Траяна на будинку Асвадурова.

Середину кожного фасаду вінчає фронтон на якому розташовані однакові античні скульптури. Нині вони оточені металевими стрічками для підтримки

Автор вдячний Одеському філіалу ЮГНіРО за сприяння у фотозйомці.

Скульптура римського воїна
На протилежному боці фронтону фігури повторюються

Автор вдячний Одеському філіалу ЮГНіРО за сприяння у фотозйомці.

Ліворуч та праворуч від фронтону знаходяться напівкруглі еркери. Верхні частини еркерів мають вигляд напівротонди.

На еркерах встановлені ліпні барельєфи в стилі, притаманному неокласицизму

Середні частини фасадів прикрашені портиками.

Між напівколонами – невеличкі барельєфи:

Античний храм.

Нептун.

Кентавр

На момент зйомки всі балкони були демонтовані, але станом на 2012-й рік відновлені балкони були повернені на фасад по Пушкінській вулиці.

Фрагмент фото на якому зображений балкон. 1970-і рр. (авто знімку: Володимир Георгійович Нікітенко)

До недавнього часу в будинку були єдині автентичні вхідні двері, але державні установи демонтували їх та встановили звичайні пластикові двері.

Двері коледжу схожі на попередні, але без вікон – можливо встановлена приблизна копія або двері були дещо змінені під час можливої реставрації.

Вид з кутового під’їзду на подвір’я. Праворуч – флігель 1893 року.

Вид на західне крило (по Пушкінській) де розташовано два парадних під’їзда. Ліворуч – флігель 1893 року.

Вид на західне крило (по Пушкінській). Праворуч у ніші – вікна парадних сходів кутового під’їзду, біля центру кадра службові сходи.

Дворовий фасад крила по Троїцькій вулиці З боку проїзду влаштовані парадні сходи, обабіч цих сходів на відстані у чотири віконних вісі влаштовані службові сходи

Нижня частина дворового фасаду крила по Троїцькій вулиці

Східне дворове крило. Ліворуч у ніші у кутовій частині влаштовані парадні сходи із входом з боку Троїцької.

Вікна парадних сходів між крилами по Троїцькій та східним

Деталі віконної рами. Автентичні вітражи замінені радянськими.

Кутова парадна сходова клітка (під вежою).

Пожежа 14.12.2012, час: 11:08

Пожежа 14.12.2012, час: 14:27

Пожежа 14.12.2012, час: 14:32

Джерела:

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму: