Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Будинок М. Вольфензона (І пол. ХІХ ст., ІІ пол. ХІХ ст., ІІ пол. ХХ ст.)

Posted by Antique на вівторок, 16 Вересень 2014 р. (19:05)

Будинок і флігель М. Вольфензона, І пол. ХІХ ст. Реконструкція, ІІ-а пол. ХІХ ст. Надбудова флігеля, ІІ-а пол. ХХ ст., пров. Маяковського, 8
Будинок на мапі
Стиль: історизм (необароко).
Статус: пам’ятка історії місцевого значення 483-Од (Рішення Одеського облвиконкому № 652 від 25.12.1984 р. Наказ МКТ №728/0/16-08 від 20.06.08 р.)

 

Відомі власники ділянки:

  • 1890-і рр. – 1901 р. – М. Вольфензон
  • 1901 р. – 1911 р. – Август Адольфович Герм
  • 1911 р. – вірогідно до Жовтневої революції – спадкоємці Августа Адольфовича Герма

Можливо даний будинок походить з І-ї половині ХІХ ст. і первісно мав два поверхи. У двох гранчастих ризалітах з боку подвір’я звичайно влаштовувались сходи до галерей. У ІІ-й половині ХІХ ст. приблизно у 1960-1970 роках будинок було реконструйовано, але скількі разів невідомо. У певний момент времені будинок отримав новий фасад і третій поверх, тодіж був споруджений або переоздоблений одноповерховий дворовий флігель. Нині лише у лівому дворовому ризаліту головного будинку є парадні сходи, а у лівому розташовані житлові приміщення, галереї також відсутні. Сходинки виконані з мармуру, що свідчить про бюджет споруди, однак огорожа сходів має дуже простий дизайн, який використовувався всю першу половину ХІХ ст., коли металеві вироби були дуже дорогими і їх привозили з інших міст. Вірогідно, що у перші десятиліття ХІХ ст. такі сходи все ще залишалися популярними.

Головний фасад озодоблений зі смаком, була використана велика кількість декору. Оздобленя виконанно у необарочному стилі, композиція фасаду тричасна, центральна композиція є маою міцною, по обом бокам від арки на пілогах встановлена пара напівколон коринфського ордеру і пара пілястрів того же ордеру. Утворений портал вінчає бароковий фронтон з кам’яною балюстрадою. Бічні ризаліти оздоблені простіше, кожен прикрашають лише пара пілястрів. Декор вікон змінюється у вертикальному напрямку, найбільш виразними є вікна другого поверху з дуже масивними сандриками. Вікна третього поверху є прямокутними, а вікна 1-2 поверхів мають лучкові отвори. Вірогідно третій поверх був надбудований і вікна перших двох поверхів зберегли первісну форму. Така відмінність форми вікон є дуже непомітною у наслідок сильних вертикальних членуваннь.

У задній частині подвір’я по центру був споруджений одноповерховий флігель з підвалом, фасад якого прикрашають такі сандрики, як і на другому поверсі головного будинку. Вочевидь дана споруда не була службовим флігелем, можливо це був особняк власника, будівля контори, або приватна лікарня. У ІІ-й половині ХХ ст. (за радянських часів) будинок був надбудований другим поверхом. Кути нового поверху були прикрашені рустомподібно оздобленню автентичної частини флігелю. У сходовій клітці були встановлені бетоні сходи із зварною огорожею, натомість стелю було оздоблено непоганою падугою.

Під час переоздобленння, або десятиліттям пізніше до головного будинку були прибудовані дуже прості нові триповерхові флігелі.

На межі столітть у одній з квартир будинку проживав інженер-механік Давід Якович Люльки, який був власником заводу білої жесті на Болгарській вул., 71-73.

У 1901 році ділянку придбав Август Герм, після його смерті у 1910-х ділянка залишається у власності спадкоємців.

Наприкінці 1900-х років на ділянку переїхала поліклініка ортопедичної хірургії доктара Соломона Володимировича Кофмана, який працював у Єврейській лікарні. У 1903 році лікарня розміщувалась у Будинку Я. Скульського на Преображенській вул., 82, а у 1907 році у будинку Л. Кауфмана на Тираспольській вул., 13. Поліклініка залишалася у будинку Герма до Першої світової війни, а можливо і до Жовтневої революції.

Будинок є пам’яткою історії місцевого значення завдяки тому, що у ньому жив у 1874 – 1894 рр. історик-візантолог Ф.І. Успенський.

У 1990-х або 2000-х роках праворуч від арки проїзду над тримачем прапору один з жителів будинку розмістив таблицю “дом трезвеников” (дім тверезих). У словы “трезвенников” забута одна літера “н”. За деякими даними таким чином він хотів позбутися пияцтва, але спроба виявилася невдалою.

 

“Вся Одесса”, 1910 р.

Забавна таблиця “Дом трезвеников…” виготовлена у сучасні часи.

 

 

 

Advertisements

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s