Одеса. Житловий будинок Ю. Францкевич (1905 р.)
Posted by Antique на Понеділок, 2 Червня 2014 р. (11:01)
Будинок Ю. Францкевич, 1905 – ? рр., Утьосова вул., 6
Будинок на мапі
Стиль: модерн.
Відомі власники ділянки:
- кін. ХІХ ст. – 1908-1909 рр. – Ю. Францкевич
- 1908-1909 рр. – 1912-1913 рр. – Ольга Миколаївна Значко-Яворська
- 1912-1913 рр. – вірогідно до Жовтневої революції – Рухля Мордківна і Волько Абрамович Гелер
На ділянці №6 на вулиці Утьосова №6 нині розташований будинок, який судячи за декором було споруджено у 1900-і роки. Ділянка змінила цілий ряд власників, але характер виконання декоративних елементів вказує на те, що будинок було споруджено навряд чи сильно пізніше 1905 року, у той період будинком володів деякий Ю. Францкевич. Ділянка виходить як у бік вул. Утесова так і у бік Щепного провулку. Однак щільно забудована була тільки частина ділянки з боку вулиці, а з боку провулка у 1940-х роках ще існував маленький будинок. Станом на 2000-і роки ділянка з боку провулку є зовсім незабудованою.
Будинок має чотири поверхи, житловий підвал і має план наближений до С-подібного. З боку подвір’я було влаштована два крила, ліве крило є не дуже довгим, а праве є трапецоїдним у плані, з подвір’я воно здається невеликим, але задній фасад є достатньо довгим. У головному крилі під’їзд має середні розиміри, а у задньому крилі під’їзд навряд чи більше звичайного службового ходу, що обумовлено недостатністю місця. У підсумку можна зазначити, що архітектор намагався використати кожний клаптик площі ділянки.
Фасади будинку було виконано у перехідному стилі від еклектики до модерну. Вікна будинку мають традиційні лучкові отвори і прикрашені замками, головний фасад рівномірно вкритий стрічковим рустом. Композиція будинку дуже проста – вона є симетричною та одновісевою. Таким чином було створено своєрідний холст, на якому було розміщено елементи у стилі модерну. Одним з таких елементів є облямування вікон тонким профілем, що переривається у нижній частині, вікна верхніх двох поверхів об’єднані даним облямуванням у вертикальні групи, під вікнами влаштовані відповідні стилю фільонки, причому фільонки вікон другого поверху є дуже схожими на ті, що прикрашають вікна житлового будинку працівників Південно-західної залізниці (вірогідно київський рхітектор з П. З. З.) і підвіконня флігелю С.Я. Айзікович на Базарній вул, 85 (арх. А.І. Гольцвурм). Фільонки четвертого поверху первісно були прикрашені лавровими листками, але дані скульптурні елементи збереглися лише під крайнім лівим вікном. Не виключено, що первісно будинок був прикрашений і іншими ліпними елементами, а на даху розміщувався фронтон.
По лінії верхньої частині вікон четвертого поверху у дусі модерну простягнувся профіль. Стулки автентичної брами не збереглись, але уявлення про їх вигляд можна скласти по люнету, який було виконано у стилі орнаментального модерну із застосуванням рослинних мотивів. У аналогічному рослинному пластичному стилі було виконано отвір проїзду. Надвисокою оригінальністю візерунку відрізняються огорожі сходів, що вирізані з листів металу. Такі огорожі судячи за все використовувались на межі ХІХ – ХХ столітть у зв’язку з відсутністю виробництва у Одесі огорож у стилі модерну з металевих прутів (з листа металу достатньо просто вирізати любий візерунок). Аналогічна за технологію огорожа була використана у Прибутковому будинку Покровської церкви (добудова арх. В.А. Короповський, 1901-1903 рр.) на Єврейській вул., 48. Також вирізані з металу профілі можна зустріти на деяких дворових балконах будинку І.Р .Коріман (арх. А. І. Гольцвурм, 1913 р.). Стеля під’їзду прикрашена у ретроспективному дусі падугою у класичному стилі та розеткою у стилі рококо.
Між 1908-1909 роками та 1912-1913 роками будинком володіла Ольга Миколаївна Значко-Яворська, яка і проживала у ньому навіть після продажу будинку. У місті також існувала домовласниця М.А. Значко-Яворсяька, яка могла бути її родичкою (будинок на Отрадній вул., 14). Пізніше означеної дати будинком володіли відразу два власники Рухля Мордківна Гелер і Волько Абрамович Гелер. Купець першої гільдії Волько (Волька) Абрамович Гелер жив на Перображенській вул., 46 де мав власний магазин капелюхів. У його квартиру було проведено телефону лінію 14-77. У довіднику “Вся Одесса”, 1914 від “Одесскія новости” у розділі купці у якості його адреси вказаний будинок за адресою Велика Арнаутська вул., 89 (до революції – Олександрівська вул., 6), що не зберігся до наших часів.
Завдяки невеликої кількості декоративних елементів важко визначити архітектора будинку. Одним з вірогідних архітекторів міг бути Л.Л. Влодек завдяки схожості фільонок із будинком на Старосінній площі, однак авторство будинку на Старосінній пл. також є непідтвердженим. Іншим архітектором міг бути В.О. Домбровський, який у першої половині 1900-х років створив декілька будинків із застосуванням ретроспективних лучкових отворів, однак окрім отворів жоден елемент будинків не збігається. Також слід пригадати архітектора Е.Я. Меснера, творчість якого у період 1900-х років є маловідомою. Певну схожість має збудований неподалік будинок Н. Іванової на вул. Заславського, 5 (арх. Е.Я. Меснер, 1905 р.) який також характеризується малою кількістю деталей та профільною стрічною на рівні останнього поверху. У будинку Стефанова (арх. Меннер, 1909 р.) оздоблення арки проїзду виконано у схожій пластичній манері, а огорожа хоча і не має аналогів, але також виконана у рослинних мотивах. Також ідентичність техніки виконання огорожі сходів з будинком Покровської церкви дозволяє припустити версію про авторство В.А. Короповського. Деякі елементи будинку перекликаються з творчість А.І. Гольцвурма, це застосування лаврових вінків (будинок І.Р. Коріман) та фільонки, що подібні підвіконням флігелю С.І. Айзікович. Останній розташований у сусідньому кварталі.
Будинок Ю. Францкевича є справжньою родзинкою навколишньої місцевості. Хоча дані квартали є дуже віддаленими від центру, але з кінця ХІХ ст на найближчих вулицях споруджуються будинки з нетиповим та майстерним декором. Даний будинок, зокрема вирізняється чудово виконаною огорожею сходів, люнетом брами та аркою проїзду у стилі раннього модерну. Фасад будинку вирізняється гармонійністю при розумній простоті.

Вид на будинок з протилежної ділянки.

Задній фасад головного крила.

Задній фасад головного крила.

Задній фасад головного крила.

Дворовий фасад бічного крила.

Дворовий фасад заднього крила.

Дворовий фасад заднього крила.

Двері під’їзду заднього крила.

Двері під’їзду заднього крила.

Двері під’їзду головного крила. Вид зі сходів.

Карниз у стилі класицизму із фризом у вигляді листків трилистої конюшини.

Розетка у стилі рококо.
Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму: