Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Будинок М.Л. Кемпе (1913 р.)

Posted by Antique на понеділок, 23 Грудень 2013 р. (01:00)

Будинок Матильди Людвигівни Кемпе, арх. А.С. Панпулов, Ф.А. Троупянський, І.А. Розенфельд будівництво: Ж.Л. Гофман, нагляд Ф.Е. Кюнер, 1913 р., Базарна вул., 95 / Тираспольська вул., 37 / Старопортофранківська вул., 99
Будинок на мапі
Стиль: раціональний модерн.
Охоронний статус: пам’ятка архітектури місцевого значення номер 835-Од, 844-Од (Наказ МКТ №728/0/16-08 від 20.06.08 р).

Відомі власники ділянки:

  • кін. ХІХ ст. – 1902-1903 рр. – Я. Дурьян та Франц Йосипович Олов
  • Людвіг Фрыдріхович Дурьян та Франц Оттонович Олов
  • Матильда Людвигівна Кемпе

Людвиг Кіпріанович Дурьян у 1833 році відкрив у будинку на Преображенській вул., 15 пекарню, яка користувалася популярністю у заможних верств населення. На неї виготовляли не тільки хліб, але й бісквіти. Дещо пізніше фабрика була перенесена на ІІ-у станцію лінії “Великий фонтан”, але тоді підприємство вже можливо належало спадкоємцю Франсуа (Францу) Дур’яну і також виробляло макарони. На початку ХХ ст. у якості власника фабрики вказується Фрідріх Фрідріхович Дур’ян. Вірогідно інші родичі: Фрідріх Людвигович та Фердинанд Людвигович Дур’ян разом з Рудольфом Генриховичем Кемпе. Їх батьку належала велика ділянка на розі Старопортофранківської вулиці та Тираспольської вулиці, де у 1879 році на ділянці почав працювати млин торговому дому “Олов Ф. і Дур’ян Ф.”.

Наприкінці ХІХ ст. на ділянці архітектором С.А. Ландесманом був спорудженийтриповерховий будинок. За даним будинком наприкінці ХІХ ст. було споруджено триповерховий будинок з боку Базарної вулиці, його автором у довіднику В.А. Пилявського вказано архітектора Л.Л. Влодека, а рік спорудження 1887 р., однак власницею вказана господарка сусідньої ділянки М. Добровольська. Не виключено, що ця частина ділянки належала раніше Добровольській, а вже пізніше була викуплена Оловом і Дуряном. Контора торгового дому “Олов і Дур’ян” розміщувалась у будинку на вул. Преображенській, 15.

На знімках церкви Вознесіння Господнего на задньому плані видно будівлю млину, який уявляв собою значну триповерхову будівлю з мезоніном. На знімках початку ХХ ст. замість мезоніну присутня житлова мансарду у французькому стилі. Вірогідно млин частково перебудували під житло тому, що у довідниках вказується млин Олова і Дур’яна до самого 1913 року.

У 1913 році ділянка опинилась у руках Матильди Людвигівни Кемпе, яка разом з її чоловіком Рудольфом Кемпе та братами Дур’янами була співвласницею пивоварного заводу на вул. Бабеля, 28 заснованого у 1872 році (тел. 18-93). Не виключено, що Матильда Кемпе отримала дану ділянку у спадок від Дур’янів, тому що родини Кемпе та Дур’ян мали родинні зв’язки. За даними А.., Дроздовського Рудольф Кемпе вмер ще у ХІХ ст., а власницею ділянки з 1899 року була Матильда Людвигівна Кемпе. Але навіть у довіднику “Вся Одесса”, 1914 р. Рудольф Кемпе вказується у довідниках, причому рахується у німецькому благодійному товаристві (Дерибасівська, 16 квартира К.М. Ерісмана). Цікаво, що Матильда Кемпе жила не на Тираспольській вулиці, а на території власного пивзаводу на Виноградній вулиці.

У будинку на Жуковського, 24 Матильда Кемпе тримала ресторан, а у будинку В.І. Паєвського на Калантаївській вул., 57 влаштувала льох російського вина. Фірмові пивні лавки М. Кемпе влаштувала на Дворянській вулиці, Кінній площі (вірогідно сквер Георгія Гамова), у будинках Л. Скурта та Стецюри, на Дальницькому хуторі, у селі Кам’янка Очаківського району (колонія Анчекрак), у німецькій колонії Зульц (на її місті нині розташований полігон “Широкий лан”), у селі Катерининка Веселинівського району  (колонія Катериненталь) у місті Ковалівка Миколаївського району, на Хуторі Корчинського поблизу Ковалівки.  Спільно з родиною Менделевич та іншими була співвласницею електростанції у пасажі Менделевича.

Відразу після придбання ділянки Матильдою Кемпе у 1913 році було реконструйовано попередній або споруджено новий триповерховий будинок за проектом архітекторів А.С. Панпулова та Ф.А. Троупянського. Споруда була закінчена до літа 1913 року.

Креслення до міської управи подав інженер І.А. Розенфельд, але авторами споруди був С.А. Панпулов та Ф.А. Троупянський. У ілюстрованому додатку до одного з номерів газети “Одесскія новости” за 24.07.191 була опублікована фотографія споруди вказаним авторством архітектора Розенфельда.

Навпроти будинку М. Кемпе ще у 1911 році спорудили величезний чотириповерховий будинок Пташникових, який було виконано по зміненому проекту віденського архітектора Фрідріха Фон Діца, який ще на початку 1900-х років спорудив аналогічний будинок  у Відні. Таким чином перед Матильдою Кемпе виникла задача побудувати не менш ефектний будинок. У результаті створена для М. Кемпе споруда отримала дуже виразний, урочистий і сучасний вигляд незважаючи на  меншу поверховість.

У 1913 році у будинку був розташована овочева крамниця Пінх. Лівшиця, і вірогідно інші заклади, які не були зазначені у довіднику “Вся Одесса”, 1914 видавництва “Одесскія новости”.

У 1913 році серед інших жителів у будинку жили:

  • інженер Семен Абрамович Попошуйський (тел. 21-10), який працював у Анонімному товаристві електрики.
  • Юда Мошкович Прівман (тел. 42-34), який працював повіренним по судовим справам і володів ділянкою у Вокзальному провулку, 5 (нині під даним номером зазначена інша ділянка, а ділянки Прівмана більше не існує).
  • А. Раухвергер (тел. 23-95)

У 1925 році у будинку був влаштований молочно-гастрономічний магазин №10 молочного відділу Одессільгоспкредитспілки та ланка(філіал) №2 Центрального робітничого кооперативу, жив і працював лікар гінеколог Є.А. Цеукерман-Беккер.

Нині у крамницях будинку влаштоване відділення зв’язку №20 та торговельні заклади.

Будинок Матильди Кемпе виконаний у суміші стилів раціонального модерну та ретроспективізму. За зовнішнім виглядом будинок Кемпе нагадує будинок Ходжаша, але має більше декоративних елементів. Схожий за оздобленням на будинок Кемпе, але з деякими спрощеннями у ті же роки був споруджений будинок Кравченка на Калантаєвській вулиці.

Будинок М.Л. Кемпе має пластичні форми, що були досягненні закругленими кутами будинку та огорож балконів на еркерах. Будівля має монолітний вигляд притаманний спорудам міжвоєнних часів і сприймається як одно ціле з іншими будівлями кварталу які мають аналогічну вишу. Фасади будинку є асиметричними і відрізняються один від одного, хоча завдяки площинності декору це не дуже помітно. Фасад по Тираспольській вулиці має найбільшу довжину і його можна вважати головним, вісь симетрії, що виявлена фронтоном та двома еркерами  зміщена до західної частини будівлі, а ліворуч від центральної композиції повторюється фронтон і ліпні вінки з гірляндами під ним, але вже без еркерів.  На кутах будівлі і у еркерах влаштовані просторі широкі вікна із складним членуванням рам. бічні фасади прикрашені більш просто. Еркери у них мають менш виразну форму і є неглибокими, ліпні гірлянди під карнизом містять менше елементів. На фасаді з боку Старопортофранківсьої симетрично влаштовані два еркери, а з боку Базарної вулиці лише один, що обумовлено тим, що з Боку базарної вулиці розташована арка проїзду над якої і розташований еркер.  Арка влаштована ближче до середини фасаду і здвинути її далеко у бік не можливо і тому для другого еркера місця не залишилося.

Основне оздоблення фасаду складають геометричні мотиви, вікна 2-3 поверхів об’єднані у вертикальні групи і виділені світлим кольором, між ними влаштовані об’ємні трапецоїдні картуші, по верхній частині вікон третього поверху простягнувся фриз рослинного характеру. Ліпні прикраси зосереджені саме над фризом, що як і вертикальні групи та аттик призначено для компенсування приземкуватий силует будинку. У центрі кожного фасаду розташована головна майстерно виконана ліпна композиція, що складається з медальйонів та гірлянд,  простінки біля еркерів прикрашені восьмикутними неокласичними картушами. У еркерах під карнизом також влаштовані малі декоративні картуші. Але деталлю, що найбільш запам’ятовується є два овальних медальйони на кутах будинку під дахом, на яких зображений профіль не молодої жінки. Можливо це зображення Матильди Кемпе, або когось з предків Матильди Кемпе. Більш вірогідним автору уявляється остання версія, тому, що власне зображення було би трактовано громадськістю, як дурний смак і міщанство.

Балкони розташовані у еркерах і у зонах віддалених від них, огорожі балконів другого поверху у еркерах кам’яні, інші металеві і виконані у стилі неокласики. Як то було приаманно коштовним будівлям 1910-х років фасад покритий товстим шпаклівки  на основі цементу, що обумовило добрий вигляд фасаду на сто років. На фасадах була зроблена імітація під руст з фактурою “під шубу”, а у верхній частині будинку використовується фактура з частих вертикальних жолобів. Перший поверх пофарбований під цоколь і відокремлений від інших поверхів широкою білою смугою. На жаль сіро-біла кольорова схема, яка була притаманна будівлям архітектора А.С. Панпулова була знищена у 200-х роках, коли даний будинок, як і сусідній будинок Пташникових перефарбували у бежевий колір.

Дворові фасади прикрашені пласким рустом фільонками, та карнизами. У будинку три парадних під’їзди, два по кутам, що виходять на Тираспольську вулицю із входами з боку Тираспольської та базарної вулиць, ще один під’їзд розташований на стику флігелів у сусідньої ділянки біля брами із входом з подвір’я. Над останнім під’їздом на даху влаштований невеликий мезонін. Вікна сходових кліток двох кутових під’їздів із входами з вулиці є дуже невеликими завдяки чому освітлення сходових кліток є недостатнім.  Вестибюль під’їздів оздоблений у стилі раціонального модерну, самі під’їзди є просторими із великою шахтою у центрі для більш доброго освітлення нижніх поверхів. На кожному майданчику влаштовано входи до двох квартир, двері виконані у притаманному Ф.А. Троупянському стилі із восьмикутними отворами вікон. Подібні двері також були влаштовані у будинку Н.І. Добровольського на сусідній ділянці (арх. А.І. Гольцвурм. Ф.,А Троупянський) та багатьох інших проектах Ф.А. Троупянського. Не виключено, що будинок Добровольського також був споруджений у 1913 році. Огорожі сходів також зустрічаються у інших проектах Ф.А. Троупянського, зокрема у будинку братів Тарнополь (арх. Ф.А. Троупянський, 1910-1911 р.). Сегменти вікон у під’їздах первісно були кольоровими у притаманній А.С. Панпулову бузьково-жовтій гаммі. Під’їзд із входом з подвір’я має значно більш великі вікна, які мають східчасту форму подібно вікнам аналогічного призначення у будинку Новікова на Дерибасівській вулиці, 10 (арх. С.А. Ландесман, П.Л. Славкін, 1912-1913 рр.).

У будинку з боку подвір’я також влаштовано дві службових сходових клітки з металевими сходами та самим поширеним у Одесі дизайном огорож для сходів такого типу. Одні із сходів влаштовані у центрі крила по Тираспольській вулиці, в інше – на стику двох крил біля Старопортофранківської вулиці.

Будинок Матильди Кемпе є одним з самих досконалих дореволюційних будинків, його найяскравішим елементом є два барельєфи з жіночими профілями. Будинок мав на свій час дуже прогресивний вигляд і містить малу кількість ліпного декору. На жаль оригінальна кольорова схема була втрачена, а аттик та під’їзди будинку у поганому стані.

1894 р.

1900-і рр.

1900-і рр.

1900-і рр.

1940-і рр.

1970-і рр. Автор: Володимир Георгійович Нікітенко

Фронтон на розі Тираспольської та Базарної вулиць.

Фронтон на розі Тираспольської та Старопортофранківської вулиць.

Дворовий фасад крила, що виходить на Базарну вулицю. У кутових частинах: парадні під’їзди.

Дворовий фасад крила, що виходить на Базарну вулицю. У кутовій частині: парадний під’їзд.

Дворовий фасад крила, що виходить на Тираспольську вулицю. Всередині: службовий підї’зд, у кутовій частині: парадний під’їзд.

Дворовий фасад крила, що виходить на Старопортофранківську вулицю.

Фасад крила, суміжного з сусідньою ділянкою.

Фасад крила, суміжного з сусідньою ділянкою. Вид на службовий під’їзд.

Фасад крила, суміжного з сусідньою ділянкою. Вид на парадний під’їзд.

Службовий під’їзд на стику крила суміжного з сусідньою ділянкою та крила, що виходить у бік Старопортофранківської вулиці..

Службовий під’їзд у крилі, що входить у бік Тираспольської вулиці.

у кутовій частині: парадний під’їзд.

Advertisements

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s