Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Прибуткові будинки Л. Гольденгорна (І-а пол. 1900-х рр.)

Posted by Antique на п’ятниця, 18 Жовтень 2013 р. (11:18)

Прибуткові будинки Л. Гольденгорна, арх. вірогідно Л. Л. Влодек, І-а третина 1900-х рр. (до 1904 р.), Канатна вул., 85 / Штабний пров., 2
Будинок на мапі
Стиль: модернізована еклектика.


Відомі власники ділянки:

  • раніше 1903 р. – 1908-1909 рр. – Л. Гольденгорн
  • 1908-1909 рр. – вірогідно до Жовтневої революції – Микола Петрович Верховський
  • 1912 р. – вірогідно до Жовтневої революції – Марія Моісейовна Любарська

Ділянки Канатної вулиці за Старопортофранківською вулицею не були вказані у довідниках “Вся Одесса” до друку видання на 1904-1905 рр. У 1903 році ділянкою навпроти Притулку на честь 17 жовтня 1888 року володів Л. Гольденгорн. У довіднику “Вся Одеса”, 1914 від видавництва “Одесскія новости” серед жителів міста вказується Людвиг Клементьович Гольденгорн, який, власно, був співпрацівником видавництва “Одесскія новости”. Не виключено, що це лише випадковий збіг.
Будинок, що нині розташований на даній ділянці виконано у стилі модернізованої еклектики, причому еклектичні елементи у ньому переважають. Споруду слід віднести до перехідного періоду від еклектики до модерну, коли деякі архітектори не вирішувались на спорудження будинків у стилі модерну і втілювали лише деякі його методи. Оздоблення вуличних та дворових фасадів нагадує творчість архітекторів, Л. Л. Влодека та К. М. Попова, автор вважає більш вірогідним авторство Л .Л. Влодека у наслідок високої гармонійності зовнішнього вигляду, та присутносі деяких елементів. Перші згадки про жителів даного будинку трапляються у довіднику “Вся Одесса”, 1906, який містить актуальні дані на кінець 1905 року. Таким чином будинок було споруджено до даної дати, що також підтверджується свідченнями письменника В.А. Катаєва у бібліографічному нарисі “Розбите життя або чарівний ріг Оберону”, за якими він жив у будинку Гольденгорна по меншій мірі у 1905 році:

Мы жили в большом доходном доме Гольденгорна, на Канатной улице, во втором этаже — или, как любила выражаться тетя, в «бельэтаже», — и наши окна выходили на Куликово поле, над которым ветер постоянно нес тучи пыли.

        Почти против нашего дома находилось большое железнодорожное депо, из широких ворот которого выезжали маленькие, почти игрушечные паровозики большефонтанской железной дороги. С утра до вечера мимо нас, сотрясая окна, проезжали дачные поезда. Вероятно, поэтому наша большая квартира со всеми удобствами, в «бельэтаже» стоила так дешево. Из наших окон я видел революцию 1905 года: перебежку дружинников в старых драповых пальто, с браунингами в руках, видел казачьи разъезды 6го Донского полка, наконец, однажды видел черную, как туча, толпу черносотенцев, пересекавших Куликово поле по диагонали от Привокзальной площади до угла Пироговской, где стоял дом Гольденгорна. Когда толпа в страшном молчании приблизилась к нашему дому, я увидел литографический портрет государя императора с голубой лентой через плечо в тонком золоченом багете. Его несли два сердитых старика в купеческих поддевках. В следующий миг толпа смешалась, завыла и хлынула к углу дома Гольденгорна; там в полуподвале помещалась бакалейная лавочка, где мы всегда покупали керосин, сахар, макароны, подсолнечное масло. Лавочка принадлежала еврею Когану. В окна полуподвала полетели камни; в одну минуту лавочка была разгромлена, и потом еще долго вокруг нее на тротуаре блестели осколки стекла и валялись разные бакалейные товары: рассыпанный чай, лужи керосина, раздавленные коробки папиросных гильз, пачки махорки «Тройка» и табака «Бр. Асмоловых», карамель «Бр. Крахмальниковых» в цветных бумажных обертках…

За даними довідників “Вся Одесса” родина Катаєвих у 1905 році жила у коштовному будинку Крижанівського-Аудерського, однак мождиво довідник на 1906 рік не встигли оновити.

У 1908-1909 роках ділянку придбав Микола Петрович Верховський, якій можливо відносився до родини Верховських (або Вершховських). Саме для Верховських архітектор А.Б. Мінкус (співавтор Троупянського по багатьом будівлям) спорудив декілька прибуткових будинків. Цілком не виключено, що М.П. Верховський придбав ділянку раніше 196 року, а довідники “Вся Одесса” не встигли оновити.

Будинок розташований на великій кутовій ділянці і таким чином має значні розміри. Однак насправді споруда не є монолітною, а складається з двох будинків з окремими подвір’ями, які мають єдиний фасад. Подібне рішення часто використовувалось при реконструкції вже існуючих будинків, також у межах кінця ХІХ – 1910-х рр. були споруджені будинки Асвадурова, Котляревського і Вернетти, які мали декілька окремих сповіщающихся дворів. Однак окремі проїзди до кожного подвір’я будинку Гольденгорна свідчать про те, що власник передбачав продаж одного або обидвох будинків (невеликі споруди простіше продати, ніж великі). На початку ХХ ст. Одеса потрапила у стан кризи і такі міркування були цілком обумовленими. Відомий одеський домовласник О.П. Руссов аналогічним чином збудував на Коблевській вулиці конструктивно ідентичні будинки на однієї ділянці, однак вони отримали різні фасади.

Споруда має лише три поверхи і таким чином йому притаманна приземкуватість, і щоб цьому запобігти архітектор розчленував фасад у вертикальному напрямку. Було втілено один з методів, який часто використовувався у 1900-1910-х роках, а саме вікна другого та третього поверхів були об’єднані вертикально у групи за допомогою рамок і фільонок. Вікна першого поверху мають прямокутні отвори, а третього – лучкові, з віяльними замками. Між віконними осями влаштовані лізени. У горизонтальному напрями на лінії вікон простяглися два профілі. Перший поверх оздоблений у якості цоколя, у тому числі рустований лінійчатим рустом. Найбільш виразною частиною будинку є карниз, який членується модернізованими тригліфами з великими виразними гуттами. Тригліфи виступають за межі карнизу у верхню частину міжвіконних простінок, що підсилює загальну вертикальну ритміку будинку. Кутова частина будинку має зріз і прикрашена на даху трикутним фронтоном у стилі модернізованого неокласицизму. Арки проїздів, що розташовані як з боку вулиці так і з боку провулку підкреслені ризалітами, у межах яких згадані тригліфи мають більшу ширину, а вікно останнього поверху вінчає фільонка у стилі модерну. Входи у під’їзди крил, що виходять у бік вулиці розташовані у проїздах, а самі під’їзди освітлюються за допомогою вікон у дворових фасадах. До у кутовій частині будинку існує під’їзд із входом з боку Канатної вулиці. Даний під’їзд за умов його розташування освітлюється ліхтарем на даху. Сходи прикрашені мозаїчними майданчиками з візерунками, огорожі сходів відносяться до поширеної моделі огорожі сходів із суцільними заповненням та спіраллю у центрі.

Щодо автора споруди, то автор даного огляду вважає найбільш вірогідним архітектора К.М. Попова, Ф.А. Троупянського та А. Б Мінкуса, останній також спорудив для родини Верховських прибуткові будинки на Троїцькій та Базарній вулицях. За проектами Ф.А. Троупянського у 1900-х роках було споруджено велику кількість будинків (у масштабах тогочасного будівництва у Одесі), на першому етапі творчості він працював спільно з К.М. Поповим, В.А. Домбровським, А.Р. Рейхенбергом та А.С. Панпуловим тому що не мав ліцензії на проектування будинків.

Слід зазначити, що будинки Машевського та С. Тепера були прикрашені схожими довгими тригліфами. У цілому високу схожість з будинком Гольденгорна має будинок Машевського. Також архітектором Ф.А. Троупянським вірогідно за участю К.М. Попова, через один квартал від будинку Гольденгорна на поч. ХХ ст. було споруджено великий прибутковий будинок Ш. Шихман, який має дещо схожі фронтони у стилі модернізованого неокласицизму.

Даний будинок є найяскравішим прикладом модернізованої еклектики у Одесі. Особливістю втілення модерну є те, що архітектор майже відмовився від застосування ліпних елементів, натомість використав об’ємні площини – ризаліти, лізени, фільонки.

Проїзд до ближчого до кута подвір’я.

Проїзд до ближчого до кута подвір’я.

Проїзд до ближчого до кута подвір’я.

Проїзд до ближчого до кута подвір’я.

Проїзд до ближчого до кута подвір’я.

Проїзд до ближчого до кута подвір’я.

Проїзд до ближчого до кута подвір’я.

Проїзд до дальнього до кута подвір’я.

Проїзд до дальнього до кута подвір’я.

Проїзд до дальнього до кута подвір’я.

Під’їзд у крилі з боку Штабного провулку.

Під’їзд у крилі з боку Штабного провулку.

Під’їзд у крилі з боку Штабного провулку.

Під’їзд у крилі з боку Штабного провулку.

Під’їзд у крилі з боку Штабного провулку.

Під’їзд у крилі з боку Штабного провулку.

Під’їзд у крилі з боку Штабного провулку.

Під’їзд у крилі з боку Штабного провулку.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Середній під’їзд у крилі з боку Канатної вулиці.

Під’їзд у задньому крилі дальнього від кута подвір’я.

Під’їзд у задньому крилі дальнього від кута подвір’я.

Під’їзд у задньому крилі дальнього від кута подвір’я.

Службовий під’їзд у лівому крилі дальнього від кута подвір’я.

Службовий під’їзд у лівому крилі дальнього від кута подвір’я.

Службовий під’їзд у лівому крилі дальнього від кута подвір’я.

Службовий під’їзд у лівому крилі дальнього від кута подвір’я.

Службовий під’їзд у лівому крилі дальнього від кута подвір’я.

Службовий під’їзд у лівому крилі дальнього від кута подвір’я.

Службовий під’їзд у правому крилі дальнього від кута подвір’я.

Advertisements

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s