Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Прибутковий будинок Р.Р. Зоншейна (1899-1900 р.)

Posted by Antique на середа, 31 Липень 2013 р. (20:59)

Прибутковий будинок Рувіна Рахмановича Зоншейна, арх. А.Б. Мінкус, С.А. Ландесман, 1899-1900 рр., вул. Тираспольська, 8 / Новосельського вул., 91
Будівля на мапі
Стиль: неоренесанс.
Охоронний статус: пам’ятник архітектури місцевого значення номер 839-Од (Наказ МКТ №728/0/16-08 від 20.06.08 р.).

По меншій мірі з кінця ХІХ ст. до Жовтневої революції ділянкою №6 на розі Тираспольської вулиці та вулиці Новосельського володів купець 1-ї гільдії єврей Рувін Рахманович Зоншейн, який був власником банківської контори “Зоншейн, Р. і Ко”, що знаходилась на Дерибасівській вул., 14 (тел. 83). Контора була заснована у 1876 році.

Рувім Зоншейн жив у простому власному будинку на Маразліївській вул.,  24, у його квартиру було проведено телефон з коротким номером 12.  Також у будинку на Маразліївській жив співвласник контори Михайло Романович Зоншейн, якій вірогідно був Мойшей Рувіновичем Зоншейном, сином Рувіна Зоншейна ,але змінив ім’я на східнослов’янський аналог.

Рувін Зоншейн також був крупним домовласником і мав окрім згаданих будинки на Військовому узвозі №11 та №13, Карантинному узвозі №3, Рішельєвській вул. ,57. Будинки були дуже простими і не дуже високими, а значна частина будинків була втрачена. Натомість будинок на Новосєльського мав дуже значні розміри і багатий ліпний декор. Проект було виконано відразу двома архітекторами – А.Б. Мінкусом та С.А. Ландесманом. А.Б. Мінкус лише починав свою практику і не мав багатого досвіду у проектуванні споруд, однак був добрим художником завдяки чому фасад будинку Зоншейна зобов’язаний своєю мальовничістю. Архітектор С.А, Ландесман навпаки мав десятиліття досвіду і десятки будівель у портфоліо і вірогідно допомагав у створенні такого величезного будинку, також не виключено, що він приймав певну участь і композиційному та декоративному вирішенні фасаду.

Будинок було виконаний ренесансних формах з надзвичайно високим рівнем рельєфності фасаду. Самі фасади не мають різких переходів, ризалітів, а розкріповані у бароковій манері. На кожному з фасадів підкреслена вертикальна вісь симетрії, де влаштовано розчленовані колонами лоджії. У зоні даних осей будинок прикрашають численні каріатиди. Особливо ефектною є кутова частина будинку де влаштований вежоподібний еркер, що підтримують два теламони. Достатньо незвичною є циліндрична форма оцинкованого куполу, яка, однак дуже гармонує з пласкими стінами будинку. Верхню частину будинку прикрашає своєрідний ренесансний аттик з маскаронами левів. Огорожі балконів будинку первісно були кам’яними, але за радянських часів (вірогідно у 1960-і рр.) залишили лише один автентичний балкон у кутовій частині, а інші були замінені на металеві. Оздоблення окремих вікон є у певній мірі схожім у оздобленні вікон будинку З.Х. Гершенкопа (арх. А.Б. Мінкус, 1896-1898 рр.).

Перший поверх будинку маэ торгове призначення, у ньому та у приміщеннях квартир у 1909 році були розташовані: курси співу І.Ф. Россета, склад друкарських машин та приладдя С.Г. Глянди,  торгівля кокосовим маслом Ш.Б. Менделя, посередницька контора Я. Гуровича, склад паперу М.С. Гайденвунцель, торгівля вином Н. Деменкова, типо-літографія І. Хорошанського,

У одному з під’їздів будинку встановлена огорожа з балясинами виконаних з металевої стрічки, що за візерунком нагадує більш старі чавунні моделі. Аналогічні огорожі зустрічаються по меншій мірі у Петербурзі у житловому будинку військового шпиталю або академії на вул. академіка Лебедева, 4 корпус 2 вірогідно спорудженого у тих же роках та прибутковому будинку Є. Ф. Овчинникова (1891, надбуд 1912) на Великому проспекті ПС, 38-40.

У 1913 році у будинку розміщувався магазин фірми “Чічкін О.В.”.

Серед інших жильці у будинку жив А.Д. Агура, Н.І. Верьовкин, В.М. Грибовський, С.В. Пшеничников та Н.С. Пшеничникова, І.Ф, Россет, О.Г. Рубінштейн,

Будинок Зоншейна є одним з найкращих візірців пізньої еклектики у Одесі і одним з самих значних будинків вулиці, які також були споруджені на кутових ділянках. Особливістю будинку є декор незвичної форми та групування вікон, що було притаманно будинкам доби модерну.

Вся Одесса, 1910 р.

Вся Одесса, 1910 р.

На знімку ще присутні кам’яні огорожі балконів. Джерело: odessastory.

План квартири на третьому поверсі.

 

Під’їзд з боку Тираспольської вулиці. Автор: Олександр Сандлер. Публікація узгоджена з автором.

Під’їзд з боку Тираспольської вулиці. Автор: Олександр Сандлер. Публікація узгоджена з автором.

Під’їзд з боку Тираспольської вулиці. Автор: Олександр Сандлер. Публікація узгоджена з автором.

Під’їзд з боку Тираспольської вулиці. Автор: Олександр Сандлер. Публікація узгоджена з автором.

Під’їзд з боку вулиці Новосельського (вхід з проїзду). Автор: Олександр Сандлер. Публікація узгоджена з автором.

 

Під’їзд з боку вулиці Новосельського (вхід з проїзду). Автор: Олександр Сандлер. Публікація узгоджена з автором.

Під’їзд з боку вулиці Новосельського (вхід з проїзду). Автор: Олександр Сандлер. Публікація узгоджена з автором.

Автор: Олександр Сандлер. Публікація узгоджена з автором.

Автор: Олександр Сандлер. Публікація узгоджена з автором.

Джерела:

Advertisements

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s