Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Будівля приватної картинної галереї Толстого (1880-і, 1896-1897 рр.)

Posted by Antique на Четвер, 6 Грудня 2012 р. (17:48)

Будівля приватної картинної галереї Толстого, фор-проект: архітектурне бюро Ф. Фельнер, Г. Гельмер, 1880-і рр.; Проект та будівництво: арх. Г.К. Шеврембрандт, скульптор Л.Д. Іоріні, 1896-1897 рр., Сабанєєв міст, 4

Будівля на мапі: http://wikimapia.org/17317179/uk
Стиль: еклектика (неоренесанс).
Статус: пам’ятник архітектури національного значення, охоронний номер: 555 (Постанова РМ України № 970 від 24.08.1963р.). Пам’ятник історії місцевого значення (Рішення Одеського облвиконкому № 480 від 15.08.1985 р. та № 650 від 25.12.1984 р.).

Первісно ділянка у Сабанєєва моста і Військового узвозу з особняком на неї належала камер-юнкеру Н.А. Хорвату, у 1860-х роках ділянку придбав грецький генеральний консул Ціцінія, а у 1870-х роках садибу придбав дворянин граф Михайло Михайлович Толстой батько якого, Михаїл Дмитрович Толстой жив з середині ХІХ ст. у своєму власному особняку на початку Софіївської вулиці. Син М.М М.М. Толстой. Син М.М. Толстого – Михайло Михайлович Толстой молодший був не байдужий до мистецтва і колекціював живопис. На його замовлення виконали картини деякі відомі в Російській імперії художники. Згодом для своєї великої колекції картин він вирішив побудувати власну картинну галерею на вільній частині ділянки перед особняком на Сабанєєвому мосту.

У 1880-х роках, вірогідно під час будівництва Оперного театру проект було замовлено бюро “Felner & Helmer”, яке займалося переважно проектуванням театральних споруд і у ті часи виконувало проект Оперного театру для Одеси. За даними архітектора О.Е. Шейнса від бюро у Одесі нагляд за будівництвом театру здійснював Фрей, а пізніше Ціффер Однак бюро також займалося і розробкою інших типів споруд. Споруди архітектурного бюро відрізнялись добрим професійним рівнем, художнім смаком та надзвичайною вишуканістю. Проекти розроблялись у Відні, а потім надсилались замовникам, іноді, можливо для дуже складних проектів на місце керувати будівництвом приїжджали спеціалісти фірми.

Тільки у 1896-1897 рр. роках було розпочато будівництво споруди, яке здійснював архітектор Г.К. Шеврембрандт, причому попередні проекторі архітектора були дещо схожі до проектів архітекторів бюро “Felner & Helmer”. За деякими джерелами Шеврембрант вніс певні зміни у проект, можливо це стосувалося і головного фасаду, також архітектор виконав проект внутрішнього оздоблення. Декоративне оздоблення головного фасаду виконувалось з пресованого бетону, а замовлення на виконання декоративних елементів отримав скульптор Л.Д. Іоріні.

Будинок був оздоблений у стилі ренесансу, але за інтенсивністю оздоблення більше відповідає стилю рококо. Кожне вікно було розташовано всередині порталу з лучкового фронтону з монограмою у тімпані та колон коринфського ордеру. До того ж у міжвіконних простінках були також розташовані колони та пілястри коринфського ордеру. Будівля галереї перекрила раніше існуючий проїзд до подвір’я палацу і тому у будинку галереї був влаштований проїзд. Арку проїзду прикрашає голова лева, стулки брами були виконані з дерева і покриті майстерною різьбою. Праворуч від брами розташований надпис “Проэктир. и. постр. Архитекторомъ Г.К. Шеврембрандтом 1896-1897”.

Будинок галереї не мав окремого входу з вулиці, але приміщення галереї сполучались з приміщеннями палацу. У комплексі палац-галерея саме будівля галереї схожа на палац, тоді як споруда палацу може здаватися недосвідченому глядачу незначним міським будинком. У 1899-му році у першому річному випуску журналу “Зодчій” архітектор Г.К. Шеврембрандт опублікував статтю “будинок графа М.М. Толстого у Одессі”.

Окрім М.М. Толстого молодшого власна будівля картинної галереї була у О.М. Руссова, який також був відомим колекціонером. Після Жовтневої революції М.М. Толстой віддав свою коллекцію живопису до Художнього музею, деякі з них можна побачити у музеї і нині. Так ж сама участь спіткала і картини О.М. Руссова.

Дещо нагадує картинну галерею Толстого будівля одеського відділення Російсько-Азіатського банку на Рішельєвській вулиці (арх. С.С, Гальперсон, 1911 рр.).

Окрім картин М.М. Толстой молодший колекціював рідкісні книги, а після Жовтневої революції його бібліотека поповнила відділ рідкісних і старовинних рукописів в Науковій бібліотеці ім. Горького. Також М.М. Толстой молодший був меценатом,  так на його гроші побудована і утримувалась Станція швидкої допомоги в Валіховському провулку.

Нині в будівлях палацу та галереї розташований Одеський дім учених.

Автор: В.Г. Нікітенко, 1970-і рр.

Автор: В.Г. Нікітенко, 1970-і рр.

Галерея у риштуваннях (2010-1011 рр.)

Джерела:

  • Владимир Иванович Тимофеенко – Одесса: Архитектурно-исторический очерк. Київ: Будівельник, 1984 р.
  • Фотогалерея Odessastory (альбом: “Сабанеев Мост“).
  • Петербургское общество архитекторов. Справочник научных сообществ России.
  • Одесса 1794-1894. Издание Городского Общественного Управления. — Одесса: типография А. Шульце, 1895.

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s