Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Брама фабрики кінематографічних картин ВУФКУ (1921-й р.)

Posted by Antique на Четвер, 9 Серпня 2012 р. (20:11)

Брама фабрики кінематографічних картин ВУФКУ, арх. невідомий, 1921-й р., Французький бульв., 33

Стиль: модернізований неокласицизм.
Будівля на мапі: http://wikimapia.org/24446753/uk/

Брама є пам’яткою архітектури місцевого значення і у відповідному переліку неї стосується наступний запис: “Авіаційний завод Анатра, ворота із скульптурами і світильниками, арх. Троупянський Ф.А., 1910 р.”, однак завод Анатра був створений у 1914-1916-х роках, а на Французькому бульварі на ділянці Артура Анатра в кінці Французького бульвару було розташоване механічне відділення заводу (за радянських часів на ділянці Анатра був побудований  санаторій “Росія”, нині знищений). Таким чином брама не могла бути побудована для заводу Анатра, але якщо припустити, що вона була побудована пізніше, то вона виглядає дуже помпезною для звичайного слюсарного виробництва. За даними довіднику “Вся Одесса” 1911-го року видання ця ділянка входила до складу ділянки Є. Донатової або К. і Б. Вальтух. За даними офіціального сайту Одеської кіностудії її ділянка належала Вальтуху. На сайті “Советский экран” сповіщається, що у 1917-му році Дмитро Іванович Харитонов почав споруджувати кінофабрику на ділянці Вальтуха і можна було би припустити, що брама була створена саме для його підприємства, однак В.В. Костроменко у своєї книзі (див. джерела) прямо вказує, що браму було споруджено у 1921-му році під час відновлення кіностудії. Металева огорожа була отримана з Люстдорфа, де планувалась для встановлення по периметру костелу (за даними В.В. Костроменко костел не був побудований). Леви були виготовлені деякими працівниками кінофабрики, однак про автора самої брами В.В. Костроменко нічого не пише. За деякою вірогідністю цим архітектором міг бути Л.М. Розен або Х.Я. Скведер, які у 1927-1928-му році спорудили один з павільйонів (за даними В.А. Пилявського).

Брама виконана у неокласичному стилі і уявляє собою стулки брами між пропілеями. Пропілеї складаються з двох пілонів, від яких відходять кам’яні стіни-постаменти з прямокутними розкріпованими кесонами. На постаментах встановлені скульптури левів, що стоять на передніх лапах. Леви були зруйновані при спробі реставрації і по фотознімкам були виготовлені копії скульптур. У стінах біля пілонів влаштовано по однієї хвіртці з арковим отвором.  Пілони мають значну висоту, ніж інші елементи і домінують серед елементів споруди, пілони уявляють собою групу з чотирьох колон доричного ордеру на яких розташований архітрав із світильником. Стулки брами прикріплені до невеликих фрагментів стін з декоративними вазами і в свою чергу прибудовані до пілонів, але на жаль зберігся тільки лівий фрагмент. За радянських часів також були прибудовані приміщення до стін з хвіртками. Автентичні стулки брами та хвіртки не збережені. Ділянка фабрики Харитонова була огороджена металевими ґратами між невеликих пілонів, які виконані у єдиному з брамою стилі.

На початку 1990-х років скульптури левів розпались і незабаром було виготовлено їх копії.

Прим.: ВУВКУ – Весеукраїнське фотокіноуправління.

1940-і рр. Румунський період.

1940-і рр. Румунський період.

Макет брами.

Фрагмент огорожі. Автор фотографії: Володимир Георгійович Нікітенко, 1970-і рр.

Джерела:

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s