Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Будинок з’їзду мирових суддів (1914 р.)

Posted by Antique на неділя, 5 Серпень 2012 р. (00:12)

Будинок з’їзду мирових суддів, арх. Ф.А. Троупянський, 1914 р., Французький бульв., 1а

Будівля на мапі: http://wikimapia.org/14218406/uk
Стиль: неокласицизм.

Мирові суди були найнижчими судами в Російській імперії і розглядали дрібні правопорушення, вибирались судді голосуванням жителів. Мирові суди були відновлені у 1912-му році після попереднього їх скасування у 1889-му році. За даними дослідника Сергія Котелко мирові судді в 1913-му році розташовувались в будинку Присутніх місць на Приморському бульварі, 7. Хоч в Одесі і існувала спеціальна будівля для судів – великий будинок для судових установ на Привокзальній площі, але дуже вірогідно, що місця там для нової установи зовсім не знайшлось і тому засідання мирового суду проходили в будинку Присутніх місць. Розміщення це було тимчасовим, поки в 1914-му році за межами щільної забудови в курортному районі Малий Фонтан побудували солідну будівлю  з’їзду мирових суддів.  Ділянка була придбана скоріше за все у нотаріуса С.С. Адрієва, дача якого розташована впритул до будинку.  Цей район вважався курортним  і був забудований переважно дачами, найближчий квартал з відносно великими  прибутковими будинками був розташований неподалік, ближче до моря, але все одне, більшість згаданих будинків була розташована в садах. Вибір такого розташування міг обумовлюватися рядом причин, з  яких потрібно відмітити можливу проблему з наявністю вільної ділянки під забудову, зріст популярності курортних районів та падіння інтересу до периметральної забудови. Також нове місце було розташовано всього лише в кілометрі до будинку судових установ до якого можна було дістатися по прямій (по Італійському бульвару), що також могло бути важливим, якщо мирові судді підпорядковувались до більш високих судів.

Після встановлення радянської влади будинок став місцем роботи Народних суддів  4-ї, 5-ї, 6-ї, 7-ї, 8-ї і 9-ї ділянок. Імовірно що вже набагато пізніше у колишньому будинку з’їздів мирових суддів розмістилася поліклініка військового шпиталю, що розташований на протилежному боці вулиці.

Фасади будинку оздоблений у стилі неокласицизму, завдяки якому будинок  отримав помпезність, головний фасад прикрашений малою кількістю ліпних елементів, які виконують легке корегувальне значення.

Копозиція будинку не є оригінальною, наприклад існує подібний за виглядом будинок реального училища в Усмані, РФ (арх. М. Н. Замятін, 1911).

Широкий ризаліт будинку суда займає більшу частину фасаду, з боків ризаліт підтримується опорами подібними тим, що застосовані в мануфактурному магазині Я. Гальперіна. У цілому монументальність будинку більше відповідає єгипетський архітектурі, ніж античній. Головний фасад має велику площу засклення, отвори вікон двох верхніх поверхів центрального ризаліту мають велику висоту і ширину, а їх пропорції наближені до квадрату. У фільонках між вікнами другого та третього поверху розміщені невеликі маскарони богині Феміди з закритими стрічкою очима, стрічка одноразово з цим виконує роль гірлянди. Вікна на фасаді обабіч ризаліту мають невелику ширину, що відповідає формі частин головного фасаду, які розрізав ризаліт. Таким чином бічні частини фасаду дещо компенсують масивність ризаліту і надають фасаду динаміки. На всю ширину фільонок між поверхами в згаданих частинах фасаду розташований декоративна пряма гірлянда неокласичного характеру з пальметами на кінцях, де квітка в центрі композиції вірогідно “запозичена” з античних давньогрецьких надгробних стелл. Верхня частина простінків між вузькими вікнами оздоблена овальними медальйонами в фактурних прямокутниках – такий же самий прийом застосовувався А.Б. Мінкусом в будинку А. Рабіновича та в одеському відділенні Азовсько-Донського банку, а також М.І. Лінецьким в будинку Стамерова. По верхній межі головного фасаду проходить широкий карниз, який прорізує фронтон в центрі. На даху обабіч ризаліту розташовані скульптурні композиції “стовп закону”, які уявляють собою колони з канелюрами, але без капітелей. На колонах розташований надпис “законъ”, а самі колони слугують опорами для імператорських корон. Даний символ є елементом емблеми правоохоронних органів, що використовувалась у Російській імперії з 1801 року. З 2000-х років “стовп закону” використовується у відповідних державних установах Російської федерації.

Перший поверх всього будинку вкритий тиньком під руст рваним каменем. Вікон на першому поверсі менше і є достатньо вузькими. Під дахом проходить карніз великої глибини, який розривається неокласичним фронтоном впродовж всього центрального ризаліту. Будинок має меншу ширину, ніж його ділянка, але бокові фасади будинку уявляють собою брандмауери, таким чином можливо враховувалась можливість периметральної забудови району. Праворуч від будинку в огорожі влаштована брама. Імовірно, що на подвірї зупинялися власні екіпажі суддів.  Зворотній фасад будинку не тинькований і таким чином можна спостерігати застосування окрім каменю вапняку ще і цегли ,якою укріплювались місця з великим навантаженням. В дворовому фасаді влаштовані три ризаліти, причому бічні звичайної прямокутної форми, а центральний – лучковий. В північний дворовий ризаліт розширює простір парадної сходової клітки ,а в південному ризаліті можливо влаштовані додаткові сходи меншого розміру. Судячи по віконним отворам головного фасаду в центрі будинку розташований по меншій мірі один зал судових засідань, а можливо, що і два зали.

Будинок мирових суддів особливо цікавий, як приклад одеських архітектурних тенденцій середини другої декади ХХ ст. та як один з небагатьох зразків державних адміністративних споруд в Одесі початку ХХ ст. У зв’язку з тим, що в Одесі майже всі необхідні будівлі були побудовані ще на межі віків та раніше, приклади будинків державних установ та навчальних закладів є одиничними.

Будинок мирових суддів з власною огорожею.

Будинок увечері.

Маскарон богині правосуддя Феміди.

Пілястра іонічного ордеру.

Фрагмент русту.

Велике вікно.

Фрагмент віконної рами вікна, яке розташоване з боку від ризаліту.

Лівий “стовп закону”. Під короною зберігся фрагмент слова “законъ”.

Правий “стовп закону”. Надпис “законъ” не зберігся.

Головний вхід

Огорожа ліворуч від будівлі.

Огорожа ліворуч від будівлі.

Лівий брандмауер.

Правий брандмауер.

Дворовий фасад.

Джерела:

Advertisements

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s