Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Прибутковий будинок Мандельблата (1891 р., 1911 р.)

Posted by Antique на п’ятниця, 15 Червень 2012 р. (16:24)

Прибутковий будинок Цімбал, арх. Влодек, 1891 р.; Перебудова для Х.-С. Мандельблата, арх. Ф.А. Троупянський, 1911 р., Осипова вул., 34

Будинок на мапі: http://wikimapia.org/17311896/uk/

Стиль: пізній орнаментальний модерн.

Згідно з даними В.А. Пилявського будинок був побудований для деякого власника по прізвищу Цімбал в 1891-му році архітектором Л.Л. Влодеком, який пізніше став одним з найвідоміших архітекторів Одеси. На люнеті брами до середини 2010-х років прикритою панеллю присутній надпис 1891 і літери “ЯГ”, таким чином можливо власником будинку був не Цімбал, а персона з даними ініціалами.  Однак, вже у 1898 році булинок був у власності Х.-С. Мандельблата. (за даними довідників “Вся Одеса”). У 1910-х роках у зв’язку з швидким розвитком індустрії цей будинок вже був застарілим. Таким чином у 1911-му році Мандельблат замовив архітектору Ф.А. Троупянському перебудувати будинок. Можливо, що первісне оздоблення будинку не подобалось власнику тому що фасади і інтер’єр сходової клітки отримали сучасний на ті роки вигляд, однак деякі елементи залишились без мін. Це стосується отвору проїзду, у якому  залишились хрестові склепіння, брами та вхідних дверей під’їзду виконаних в еклектичному стилі.

Будинок має Г-подібну форму, він також має три поверхи і житлові підвальні приміщення. До лівої частини будинку прибудований двоповерховий житловий флігель, а дальньому кінці подвір’я був побудований ще один триповерховий флігель. Фасади були оздоблені у притаманній Ф.А. Троупянському єгипетської стилізації модерну. Подібним чином були оздоблені особняк П.С. Толстого (1906 р.) і будинки посередницької контори “Авіч та брати Ізраільсон” (1910-й р.). Однак більше за інших будинок окремими елементами схожий на “єгипетські” будинки архітектора Л.М. Чернігова, і вірогідно, що саме під впливом його творчості був створений Троупянським цей будинок. Головний фасад має достатньо просту форму з єдиним невеликим ризалітом по центру. В ризаліті влаштований проїзд до подвір’я, на даху ризаліт вінчається фронтоном, форма якого наближена до напівкруга. По даху проходить парапет, що закінчується двома виступами, які урівноважують композицію. В центрі фронтону розташована овальна люкарна, що по периметру прикрашена ліпною гірляндою. Перший поверх рустований у модерновій манері імітацією під мозаїку з елементів русту різного розміру. Під вікнами всіх поверхів розташовані фільонкі, однак мальовничій вигляд мають тільки фільонки третього поверху з невеликими ліпними гірляндами та трьома квадратами. Виділяється також вікно на другому поверсі ризаліту, що оздоблене  імітацією під сандрик. Обабіч ризаліта на відстані в одно вікно стовпами розташовані невеликі балкони. Балкони другого поверху мають звичайну прямокутну форму і огорожу, що встановлена між “кам’яних” опор. Огорожа є різновидом типових огорож для будинків виконаних у єгипетській стилізації модерну (можливо символ скарабея), такі звичайно зустрічаються у проектах архітектора Л.М. Чернігова і дизайн можливо був розроблений ним. Балкони третього поверху мають трапецоїдну форму, яка певним чином схожа на огорожу будинку Паппе-Шестопала (арх. Л.М. Чернігов, Ф.Л. Паппе, 1911-1912 р.). Огорожа балконів уявляє собою вертикальні штирі, що окантовані шаховим візерунком. Дворові фасади головного будинку та флігелей майже не мають оздобленнь окрім віяльних сандриків над вікнами та двох фактурних стрічок на першому поверсі. Нажаль стрічки збереглись тільки на фасаді лівого дворового флігеля. Огорожі балконів, що виходять на подвір’я схожі на деякі дворові огорожі балконів будинків Л.М. Чернігова, однак вертикальні елементи мають кутасту форму. З боку подвір’я в головному будинку та задньому дворовому флігелі на горищі влаштовані прямокутні люкарни. До головного під’їзду виходять квартири 2-го та 3-го поверхів і права квартира першого поверху.  Ліва квартира першого поверху має власний вхід з проїзної арки. Підїзд згідно з малими розмірами будинку теж має невеликі розміри, майданчики біля вікон під’їзду зменшені у пользу  майданчиків біля входів до квартир, які займають відносно велику площу. Майданчики прикрашени візерунками у вигляді ромашки та зірок-октаграм з бетоно-мозаїки. Такі ж самі зірки використовувались Троупянським в триповерховому прибутковому будинку контори “Авіч та брати Ізраільсон”. По периметру стелі під’їзду пролягає  гладкий карниз, який використовувався у багатьох інтер’єрах будинків 1910-х років. Збереглися лише одні автентичні вхідні квартирні двері, які виконані у стилі раціонального модерну, цікаво, що такі самі двері встановлені в  прибутковому будинку контори “Авіч та брати Ізраільсон”. Огорожа сходів відноситься до чергової варіації модернових сходів у стилізованих під єгипетське мистецтво. Форма сходів найближча до будинку Маркова на Піроговській вулиці (арх. Л.М. Чернігов, 1912 р.).

Головний під’їзд будинку:

Майданчик між першим та другим поверхом.

Майданчик між другим та третім поверхом.

Майданчик на другому поверсі.

Лівий флігель.

Задній флігель.

Advertisements

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s