Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Адміністративний корпус Великовокзального трамвайного депо (1910 р.)

Posted by Antique на четвер, 24 Травень 2012 р. (10:03)

Адміністративний корпус Великовокзального трамвайного депо, арх. А.Б. Мінкус, 1910-й р., Алексєєвська пл., 21а

Будівля на мапі: http://wikimapia.org/22740159/uk/

Стиль: раціональний модерн.

У 1910-х роках у Одесі були побудовані три депо, що розташовані на Водопровідній вулиці, на Алексєєвській площі та на Слобідці. Адміністративні будівлі всіх трьох трамвайних депо мають майже однаковий вигляд, однак лиштва депо на Слобідці була дещо змінена, це сталося наслідок того, що депо на Слобідці було побудоване пізніше (згідно з даними сайту “Одесса на колёсах“) і проект будівлі був змінений.

Велитковокзалне депо розташоване на Алексєєвській площі біля так званого Великого Вокзалу (сучасна станція Одеса-Товарна), який і дійсно був головним міським вокзалом до будівництва в 1884-му нової вокзальної будівлі на Куліковому поле. По інерції назва великий вокзал довгі десятиліття залишалась за вокзальним комплексом біля Олексіївській площі, вокзал приймав приміські потяги, а на Олексіївський площі був влаштований ринок. Таким чином до Олексіївська площа була пожвавленим місцем.

На відміну від інших депо, окрім звичайних ангару та адміністративного будинку комплекс включає до свого складу будівлю електростанції.

З 1997-го року депо не обслуговує міські маршрути. У 1996-му році комплекс був переобладнаний у депо служби шляхів, яке раніше було розташоване у комплексі будівель на початку Балківської вулиці. У 2005-му року у будівлі депо на Ольгіївської площі також переїхав Вагоноремонтний завод, який первісно займав спеціально побудовані для нього будівлі на Водопровідній вулиці.

Адміністративний будинок був спроектований архітектором А.Б. Мінкусом і хоча і був побудований з нетинькованої червоної цегли, але зовнішнім виглядом кардинально відрізняється від споруд ангару та майстерень, які були зведені архітектором Л.Л, Влодеком. Влодек виконував будівлі трамвайної інфраструктури у суто традиційній цегельній техніці промислових споруд і лише певні незначні елементи утворені рельєфом цегельної кладки відносяться до доби модерну. На відміну від цього адміністративні будівлі архітектора Мінкуса, які теж виконані з червоної цегли мають просту форму призми, а декоративні елементі реалізовані не у вигляді візерунчастої кладки, а у вигляді вкритих цементом площин, як то: фільонки, лиштва, сандріки, окантовка.

Будівля депо має форму витягнутої призми у наслідок чого будівля отримала виразне вертикальне членування утворене за допомогою об’єднання вікон на сусідніх поверхах фільонками та об’єднанням лиштви цих вікон.  Також фасадам було надане другорядне горизонтальне членування стрічками з бетону, верхня стрічка з’єднує віяльні сандріки вікон другого поверху. Два невеликих ризаліти шириною у два вікна розташовані по краям головного фасаду будинку, на даху над ризалітами розташовані фронтони.  Сандрикі вікон другого поверху, що розташовані у ризалітах мають біль розвинуті сандрикі, які вкриті фактурним тиньком. Під дахом будівлі влаштований широкий карниз з  дентикулами у області ризалитів.

У торцевих частинах будівлі розташований декоративно оздоблений стік для води, якій підкреслений широкою вертикальной стрічкой з цементу







Advertisements

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s