Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Адміністративний корпус Рішельєвського трамвайного депо (1910-й р., ІІ-а пол. ХХ ст.)

Posted by Antique на Середа, 23 Травня 2012 р. (15:57)

Адміністративний корпус Рішельєвського трамвайного депо, арх. А.Б. Мінкус, 1909 – 1910-і рр. Розширення, ІІ-а пол. ХХ ст., Водопровідна вул., 1

Будівля на мапі: http://wikimapia.org/14417497/uk/

Стиль: раціональний модерн.

У 1908-му році у Одесі був прийнятий проект заміни кінного  трамваю на електричну тягу. Згідно проекту у основному використовувались старі лінії кінного трамваю, лише деякі були прокладені додатково. У місті впродовж 1910-х років було побудовано три депо, ремонтні майстерні трамваїв та шляхів, нова електростанція, велика та малі підстанції, диспетчерські павільйони, павільйони зупинок, містки. Проекти споруд були виконані різними архітекторами. Аппаратні та депо будівлі проєктував Л.Л. Влодек, проекти більшості типів зупинок (спільно з Л.Б. Белкіним), диспетчерських та адміністративних будинків розробив А.Б. Мінкус. Одна з зупинок була виконана С.А. Ландесманом. Місткі по яким йшов трамвай були розроблені М.Ф. Безчастновим, електростанція побудована Б.А. Бауером та В.І. Кундертом, деякі або всі малі трансформаторні підстанції виконані архітектором К.К. Абтом.

Перша лінія трамваю була відкрита 24 вересня 1910-го року. До того часу на ділянці кінного депо, що було розташоване на Водопроводній вулиці були побудовані нові будівлі трамвайного ангару, адміністративний будинок та майстерні. Адміністративний будинок був спроектований архітектором А.Б. Мінкусом і хоча і був побудований з нетинькованої червоної цегли, але зовнішнім виглядом кардинально відрізняється від споруд ангару та майстерень, які були зведені архітектором Л.Л, Влодеком. Влодек виконував будівлі трамвайної інфраструктури у суто традиційній цегельній техніці промислових споруд і лише певні незначні елементи утворені рельєфом цегельної кладки відносяться до доби модерну. На відміну від цього адміністративні будівлі архітектора Мінкуса, які теж виконані з червоної цегли мають просту форму призми, а декоративні елементі реалізовані не у вигляді візерунчастої кладки, а у вигляді вкритих бетоном площин, як то: фільонки, лиштва, сандріки, окантовка.

Адміністративні будівлі всіх трьох трамвайних депо мають майже однаковий вигляд, однак лиштва депо на Слобідці була дещо змінена, це сталося наслідок того, що депо на Слобідці було побудоване пізніше (згідно з даними сайту “Одесса на колёсах“) і проект будівлі був змінений.

На жаль адміністративний будинок Рішельєвського депо втратив фронтони, також можливо пізніше будівля була розширена з лівого боку і таким чином депо стало довше на два вікна, а у новій торцевий стіні були влаштовані численні вікна.

Будівля депо має форму витягнутої призми і у наслідок цього будівля отримала виразне вертикальне членування утворене за допомогою об’єднання вікон на сусідніх поверхах фільонками та об’єднанням лиштви цих вікон. Також фасадам було надане другорядне горизонтальне членування стрічками з бетону, верхня стрічка з’єднує віяльні сандріки вікон другого поверху.

Нині у будинку Рішельєвського депо розташоване Трамвайно-тролейбусне управління міста Одеси, адміністративні будинки інших депо не використовуються.

Перед адміністративним будинком у 1965-м році було встановлено пам’ятник воїнам-робітникам трамвайно-тролейбусного управління, які загинули в роки Великої Вітчизняної війни, який був виконаний архітектором В.А. Фельдштейном. Постамент пам’ятнику вироблений з каміня-черепашника, а на мармуровій стелі встановлений бронзовий барельєф.


Пізня прибудова.

Джерела:

Одесса на колесах

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s