Київ. Колишні механічні майстерні Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут” (1898-1901, 1916, 1919 рр.)
Posted by Antique на Неділя, 5 Лютого 2012 р. (22:03)
Колишні механічні майстерні Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут”, арх. І.С. Кітнер, 1898-1901 рр.; Реконструкція, арх. В.А. Обремський, 1919 р.; Надбудова, 1970-і рр.; Майстерні авіаційно-автомобільного відділу Військового міністерства, арх. В.О. Обремський, 1916 р., Перемоги пр., 37
Будинок механічних майстерень на мапі: http://wikimapia.org/1003056/uk/
Будинок майстерень авіаційно-автомобільного відділу на мапі: http://wikimapia.org/13619142/uk/
Стиль: цегляний (неороманський)
Перейти до огляду будівель комплексу
Будівля механічних майстерень мала багатофункційне призначення, вона складається з п’яти різних об’ємів, кожний з яких має своє призначення. Окрім приміщень для практичного навчання у будинку також була розташована електростанція і котельна, таким чином Політехнічний інститут мав незалежне від міста опалення та освітлення. Обладнання для опалення та вентиляції було виготовлено фірмою “Давід Грове”.
Центральне місце займає головний будинок (первісно двоповерховий з одноповерховими крилами) у якому були розташовані лабораторії а також квартира професора майстерень на другому поверсі. До лівої частини головного будинку був прибудований об’єм у якому містились приміщення електростанції та котельної, біля нього первісно знаходилась труба, яку демонтували у 1976-му році та дві градирні. По глибоким підвалам до головного корпусу інституту проходив паровий тунель. До електростанції та котельної у свою чергу був прибудовані об’єми кузні та ливарні. Будівля кузні, що з’явилася за радянських часів у 1930-х роках, розташована у подвір’ї, яке утворилося між двома прибудовами головного будинку – механічного цеху та електростанції з котельною. Це подвір’я замикає будівля ливарні, яке первісно було окремою будівлею, але у 1919-му році під час розширення приміщень електростанції за проектом В.Л. Обремського ливарня була прибудована до об’єму електростанції. Ливарня уявляє собою велику залу з допоміжними приміщеннями, яка освітлюється за допомогою ліхтаря на даху,а допоміжні приміщення – скрізь звичайні вікна. До правої частини головного будинку прибудована велика зала механічного цеха-майстерні з шедовою стелею за допомогою якої освітлюється зала цеху. Дахи залів цеха-майстерні та ливарні підтримуються металевими фермами.
Під час Першої світової війни у серпні 1915-го року Військове міністерство використовувало споруду майстерень у якості авіаційно-автомобільний відділ, який займався ремонтом транспортних засобів. Також було почате будівництво будинку майстерень авіаційно-автомобільного відділу, який був введений до експлуатації 16-го вересня 1916-го року. Нині у будівлі розміщений Музей авіації і космонавтики НТУУ “КПІ”.
З 1930-х рр. до 1956 р. механічні майстерні використовував Завод ім. І. Лепсе, для якого до головної будівлі прибудували третій поверх, і як було вказано вище – споруджена будівля кузні. Нині частина приміщень майстерень, у тому числі і механічний цех використовуються під потреби Державного політехнічного музею (вхід до музею безкоштовний).
Біля будівлі розташована наступна меморіальна техніка:
- Гвинтокрил Мі-2;
- Танк Т-34-85;
- Танк паровоз 9П-17485 виготовлений у Муромі, який у 1954-1965 роках використовувався на Дарницькій ТЕЦ, у 1965-1974 роках на ТЕЦ-3. У 2001 році переданий до музею КПІ.

1 – головний будинок; 2 – механічний цех-майстерня; 3 – котельна з електричною станцією; 4 – ливарня; 5 – кузня.

з альбому перших випусків хімічного відділення КПІ

Вигляд із зворотнього боку (з альбому перших випусків хімічного відділення КПІ), 1903 р.

Всередині майстерні КПІ (з альбому перших випусків хімічного відділення КПІ), 1902 р.

з альбому перших випусків хімічного відділення КПІ, 1903 р.

з альбому перших випусків хімічного відділення КПІ, 1903 р.

Стенд (з альбому перших випусків хімічного відділення КПІ), 1903 р.
Головний будинок:

Лівий бік головного будинку майстерень та гвинтокрил Мі-2
Вестибюль головного будинку:
Котельна з електричною станцією:
Ливарня:

Танк Т-34-85 перед ливарнею
Механічний цех-майстерня:

Танк паровоз 9П-17485
Будинок колишніх майстерень авіаційно-автомобільного відділу Військового міністерства Російської імперії, 1916-й р.:
Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму: