Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Прибутковий будинок О.П. Руссова на вул. Софіївській, 16 (ХІХ ст., 1907 р.)

Posted by Antique на четвер, 23 Червень 2011 р. (01:19)

Будинок, ХІХ ст. Реконструкція для О.П. Руссова, арх. Л.М. Чернігов, 1907 р., Софіївська вул., 16
Будинок на мапі: http://wikimapia.org/17403597/uk
Стиль: модерн (віденський сецесіон).

Відомі власники ділянки:

  • кін. ХІХ ст. – раніше 1899 р. – М. Карузо
  • 1899 р. – 1906-1907 рр. – М. Розентовер і М. Розентовер
  • 1906-1907 рр. – 1908 р. – Олександр Петрович Руссов
  • 1908 р. – до Жовтневої революції – спадкоємці Руссова

 Будинок був споруджений у ХІХ ст. і на межі ХІХ-ХХ ст. мав два поверхи. У 1907 році на замовлення О.П Руссова будинок був перебудований ( у тому числі надбудований третій поверх). Також по периметру подвір’я були споруджені три крила. Таким чином дана споруда стала третім будинком Руссова з фасадом у стилі модерн.

Будинок розташований через вулицю від кварталу, де половина площі належала Руссову і була забудована Черніговим прибутковими будинками наприкінці ХІХ ст. у стилі еклектики. Окрім цього у тому кварталі знаходилась картинна галерея Руссова, одна з двох найкращих приватних галерей міста (зруйнована за часів ДСВ). Галерея М.М. Толстого була другою найкращою галереєю міста, будинок її і досі знаходиться на Сабанєєвом мосту, але картини з приватних колекцій Руссова та Толстого знаходяться в Художньому музеї і музеї Західного та Східного мистецтва.

Будинок не відрізняється вишуканим декором та великими розмірами, Він займає ділянку шириною близько 20 метрів, тоді як попередні будинки Руссова були у два рази більше, та вище на один поверх.

Фасад будинку, по традиціям попередніх епох, був підкреслений двома фронтонами по кутам будинку. На лівому фронтоні не зберігся квітковий фриз.

На правому фронтоні фриз зберігся, але сам фронтон знаходиться у неналежному стані. Фасад будинку, по традиціям попередніх епох, був підкреслений двома фронтонами по кутам будинку. На лівому фронтоні не зберігся квітковий фриз. Маскарони зображають дівчин, що сплять. Скрізь вікна останнього третього поверху проходить ліпний фриз заповнений зображеннями каштанів, який було побачено і на фронтоні, фриз виконаний в схожій техніці, що й фриз на будинку Казначейства. Безумовно потребують уваги огорожі балконів, які виконані у стилі декоративного модерну.

Всі три модернових будинки Руссова, мають схоже компонування та оздоблення фасадів дворових флігелів. Достатньо оригінально виглядають огорожі дворових балконів. Праворуч від ризаліту правого флігелю помітні вікна антресольних поверхів де розташовані кімнати для прислуги. Підворіття має склепінчасту стелю та прикрашено модерновими канелюрами. З підворіття до парадного ведуть двері неокласичного напряму. У парадному збереглися автентичні двері, які також можна зустріти в двох вище згаданих модернових будинках Руссова.

Дивно, але стіни зберегли автентичну венеційську шпаклівку, яка має незвичний сіро-зелений колір, тоді як в інших будинках з подібним оздобленням стіни мають темно-червоний колір. На останньому поверсі на стелі зберігся унікальний ліпний карниз виключно модернового вигляду, який складається з жіночих маскаронів та символічних канелюр між ними. Як і маскарони на фасаді та маскарони Казначейства, ці теж не дуже жіночні, їх обличчя мають сурові грубі риси. Під карнизом розташований своєрідний фриз з традиційної червоної венеційської шпаклівки. Також слід відмітити, що ліпнина досить непогано пофарбована у різні кольори, ймовірно деякі мешканці до цього часу дбають про парадне.

Сходи у бічних флігелях можливо виконують функцію чорного хода та парадного для бюджетних квартир в інших частинах бічних флігелів. Огорожа виконана у простому, але її візерунок можливо ніде більше не зустрічається. Кінчики металевих стрічок по бешкетному вигибаються у гнучку лінію модерну. Якщо привернути увагу на хронологію виробництва, то помітно, що в добу модерна починають зникають чавуні сходи, іноді залишалася тільки чавунна огорожа, а сходинки виготувались з металевого листа. Таким чином можна побачити спрощення викликане технічним прогресом, і зникають зі сходинок клейма Яловікова, Нудельмана, Мюлера та товариства “Труд”.

Одна з службових сходових кліток.

Advertisements

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s