Блог Antique про архітектуру України

Авторський блог Antique про українську архітектуру

Одеса. Прибутковий будинок Чернігова, Паппе та Шестопала (1911-1912 рр.)

Posted by Antique на четвер, 23 Червень 2011 р. (01:29)

Прибутковий будинок Лева Марковича Чернігова, Фелікса Лазаровича Паппе та Соломона Вікторовича Шестопала, арх. Л.М. Чернігов, Ф.Л. Паппе, ск. І.П. Паоліні, 1911 – 1912 рр., Катеринінська вул., 35 / вул. Жуковського, 28
Будинок на мапі: http://wikimapia.org/16865150/uk
Стиль: північноєвропейський ретроспективізм з елементами африканських культур.
Охоронний статус: пам’ятка архітектури та історії місцевого значення номер 332-Од (Наказ МКТ від 20.06.2008 № 728/0/16-08).
Високий п’ятиповерховий будинок з мансардою компактно розташувався на квадратній ділянці на розі Катеринінській та Жуковського. Якщо порівняти фото різних часів то помітна вежа на даху будинку, яка на сьогоднішній день втрачена. На першому поверсі з боку вулиці розташовані торговельні приміщення. У стилі будинку можна знайти ремінісценції на Єгипет, що вельми притаманно для архітектора Лева Марковича Чернігова, з іншого боку загальний силует нагадує будинки північного модерну. У довіднику В.А. Пилявського та перелік пам’яток Одеси місцевого значення вказано, що будинок належав двом власникам – Шестопалу та самому архітектору Чернігову, однак у довідниках “Вся Одесса” та “Вся торгово-промышленная Одесса” вказано, що ділянка належала Соломону Вікторовичу Шестопалу і  Феліксу Лазаровичу Паппе. У  довіднику “Вся Одеса” на 1914-й рік вказані всі три власника.
Лев Маркович Чернігов був дуже відомим архітектором, який мав грандіозний початок кар’єри завдяки покровительства самого крупного домовласника Одеси О.П. Руссов, дял якого він  створив більшу частину його будинків. О.П. Руссов був дуже заможньої людин, мав гарну і велику колекцію живопису і навіть свою власну картину галерею, одну з двох приватних галерей (музеїв) у місті. Л.М. Чернігов працював у самих різних стилях, але у 1900-х роках переважно працював у єгипетському стилі. Лев Чернігов жив  одному з будинків О.П. Руссова на Торговій вулиці
Соломон Вікторович Шестопал був постійним клієнтом архітектора Л.М. Чернігова, що говорить про те, що даний домовласник був достатньо заможнім. Соломон Шестопал жив у побудованому за проектом архітектора Чернігова будинку на вул. Пантелемонівський, 56.
Фелікс Вікторович Паппе був архітектором, що займався приватною практикою у 1910-х роках. Він споруджував будинки переважно спільно з іншими архітекторами і працював переважно у стилі північноєвропейського ретроспективізму. Його прізвище говорить про те, що він був німцем. З трьох власників будинку Шестопала-Чернігова-Паппе, тільки Фелікс Паппе жив у ньому.
Подібним чином був оздоблений і будинок Наума на Маразліївській, 14а авторства Л.М. Чернігова і Я.С. Гольденберга, однак він у значній мірі прикрашений декоративними елементами запозиченими з мистецтва народів Африки.
Будинок має п’ять поверхів, підвал та високу мансарду, однак розташований на недуже великій ділянці. Два дворових крила спільно з вуличними утворюють замкнене подвір’я, що не сприяло доброї інсоляції і вірогідно саме тому дворові крила мають висоту лише у чотири поверхи. Мансарда будинку первісно була вкрита черепицею і можливо також була житловою, вікна її виходять у бік подвір’я. З боку вулиці відповідно стилю були влаштовані трикутні люкарни, які можливо виконували лише декоративну роль. Потрапити до мансарди можна за допомогою службових сходів. Перший поверх був призначений під магазини, а підвал міг використовуватися у якості складів продукції магазинів, або для житла. До нашого часу збереглись деякі автентичні огорожі приямків.
Фасад будинку виконаний у стилі північноєвропейського ретроспективізму, фасад вкритий видозміненими елементами запозиченими з давніх будинків Німеччини та інших сусідніх країн, причому особливо характерними є трапецоїдні отвори вікон, характерний хвилястий декор. Кут будинку прикрашала декоративна вежа, купол якої віддалено нагадував епоху бароко. Гранчасті барокові абриси мають фронтони, однак не виключено, що гранчаста форма є відсиланням до архітектури Єгипту. У фронтонах влаштовані шестикутні люкарни та інший декор північноєвропейського ретроспективізму.
У фронтонах влаштовані неглибокі півелептичні еркери, які на п’ятому поверсі переходять у балкони з вузькою декоративною металевою огорожею. На рівні другого поверху еркери прикрашають барельєфи роботи скульптора Івана Павловича Паоліні на тему промисловості та землеробства. І.П. Паоліні був італійцем і жив у Одесі на Градоначальницькій вул., 36 де тримав скульптурну майстерню.
На рівні п’ятого поверху будинку на Катеринінській під фронтонами влаштовані барельєфи у стилі неокласицизму на яких зображені немолоді жінки.  У цілому фасад має виражене вертикальне членування, вікна об’єднані у вертикальні групи, які спільно з еркерами створюють ілюзію, що будинок набагато вищій. ніж є насправді. Дуже цікаво вирішений перехід від четвертого до п’ятого поверхів, де на тлі вкритого зеленими метлахськими кахлями п’ятого поверху вертикальні групи вікон закінчуються складними трапецоїдними верхівками. У декоративних цілях вікна п’ятого поверху дводольні. Балкони будинку на другому поверсі мають кам’яні огорожі, а на інших – металеві, що утворюються з ґратів з металевих пластин.
Дворові фасади оздоблені дуже стримано і сходи на фасади інших будинків авторства Л.М. Чернігова тих років. Цікаво, що у дворових фасадах вуличних крил присутні дуже вузькі вікна – бійниці, що обумовлено малим простором ділянки.
У вуличних крилах влаштовані три парадних під’їзди входи до яких розташовані з боку вулиці. Вони мають схоже оздоблення, вхід у кутовий під’їзд влаштований з боку Катеринінської вулиці. Входи до під’їздів вирішені у вигляді порталів з колонами, капітелі яких нагадують африканське або північноамериканську архітектуру. Аналогічні капітелі були використані у оздобленні вхідного порталу Денного дитячого притулку (1913 р.) на Південній вулиці, авторство якого приписується інженеру М.В. Осінському, однак не виключено ,що автором проекту був Чернігов або Паппе.
Різьбленні овальні візерунки будинку Шестопала також нагадують культури Африки. Фільонки над входами відносяться до північноєвропейського ретроспективізму. Стулки дверей облямовані металевими листами.
Стіни під’їздів прикрашають фактурні фризи, стелі вестибулів та сходової клітки прикрашають геометричні візерунки, які асоціюються з мистецтвом Єгипту. Огорожі сходів, однак дещо схожі на сходи у прибутковому будинку Лівшиця на Преображенької вулиці (арх. Л.М. Чернігов,  близько 1914 р.) та у флігелю В.Г. Худякова (арх. Л.С. Шенкер, В.І. Зуєв, 1912 р.). У під’їздах також були влаштовані ліфти, але механізми були замінені за радянських часів.
По зміненому проекту архітектор Л.М. Чернігов спорудив згаданий вище будинок Лівшиця на Преображенській вул., 62, який має зовсім інший фасад з елементами у стилі неокласицизму та французької архітектури. Дворові фасади будинків у значній мірі ідентичні. Ще одним аналогічним за плануванням будинком є прибутковий будинок С.В. Шестопала на Пантелеймонівській вул., 56 (1910 р.). Наріжні фасади даного будинку вирішені у єгипетському стилі.
Завдяки тому, що у будинку у 1945-1981 роках жила кардіолог, заслуженого діяча науки УРСР, професор Людмила Йосипівна Алейнікова (1923-1981 рр.) будинок є пам’яткою історії місцевого значення. У ті часи вона працювала ординатором у клініці пропедевтики внутрішніх хвороб Одеського медичного інституту, а у 1966-81 роках Л.І. Алейнікова працювала у відділенні для хворих інфарктом Міокарда у Міській лікарні №3 на Ланжероні, яка первісно була кардіологічним санаторієм (1930-і рр.). Людмила Алейнікова була видатним науковцем і зробила вагомий внесок у розвиток кардіології.
Будинок Л.М. Чернігова, Ф.Л. Паппе та С.В. Шестопала є одним з самих високих і досконалих будинків Одеси споруджених до Першої світової війни і має дуже вишуканий і неповторний фасад, який, однак міг би бути не дуже помітним серед подібних будинків у якому-небудь німецькому місті або у Петербурзі.  Особливу цікавість уявляють собою барельєфи праці скульптора І.П. Паоліні, кахляний фриз під дахом, якій дуже добре зберігся до нашого часу. На жаль вежа у кутовій частині була втрачена, а мансарда цілком перебудована, а замість її трикутних фільонок влаштовані вікна з трикутною верхньою частиною, що псує вигляд будинку.

Дореволюційна листівка, 1010-і рр. Джерело: odessastory.

1010-і рр, Перша світова війна. Джерело: odessastory.

ІІ-а пол. ХХ ст. Радянські часи. Джерело: odessastory.

ІІ-а пол. ХХ ст. Радянські часи. Джерело: odessastory.

ІІ-а пол. ХХ ст. Радянські часи. Джерело: odessastory.

ІІ-а пол. ХХ ст. Радянські часи. Джерело: odessastory.

Автор: Володимир Георгійчович Нікітенко, 1970-і рр. Джерело: odessastory.

ІІ-а пол. ХХ ст. Радянські часи. Джерело: odessastory.

Фасад з боку вулиці імені поета Жуковського. З цього боку розташовано три крамниці та вхід в одне з парадних


Фасад з боку Катеринінській вулиці. З цього боку розташовані дві крамниці, входи у двоє парадних та підворіття. Вхід до ще однієї крамниці розташованій у кутовій частині першого поверху. Фасади бадьоро членуються вертикальними лініями еркерів та фронтонів.


Півночний брандмауер будинку. Вид з боку Римо-католицького собору св. Петра і Павла.

На рівні п’ятого поверху фасад вкритий темно-зеленою плиткою. Вежу можливо збирались відновлювати, але більше року ніякі роботи не впроваджуються, як і на вежі будинку Грінберга.

Під фронтонами розташовані еркери з балконами таким же чином, як і на Коблевській 38. Огорожі балконів на еркері збереглися погано, але на деяких еркерах вони ще зустрічаються (грати можна побачити на попередньому фото з рештками вежі).


На еркерах розташовані барельєфи жінок, які виконав італійській скульптор Паоліні.

але більше привертають увагу інші праці скульптора: дві пари великих барельєфів які прикрашають другий поверх будинку:


На робітничу тему:


На селянську тему:

Барельєф сови на фільонці.

З-за стислих розмірів балкони мають не дуже велику площу, балкони на третьому поверсі в еркерах навіть схожі на сигнальній мостик. Також схожий принцип декорування огорожі використовується у Будинку окремих кімнат.

Вікна підвалу виходять на тротуар огороджені автентичними ґратами


Вхід до під’їзду у південному крилі.

Вхід до під’їзду у західному крилі.

Вхід в кутовий під’їзд у західному крилі оформлений зі смаком, але скромнішій ніж помпезні портали крайніх входів.

можливо двері мали вікна, також слід зауважити, що двері оббиті по периметру тонким листом металу

Інші входи “підтримуються” з боків колонами

у нижній частині колони мають візерунок схожий на бджоляні стільники.

капітелі нагадують вулики

Двері з боку вулиці Жуковського скоріше за все є приблизною копією

Люнет брами. Автор креслення: Марина Бєгань. Джерело: Брами Одеси: каталог / упорядник О.М. Луговий. – Одеса: ФОП «Фрідман О.С.», 2010

Дворове крило. Північний дворовий фасад.

Подвір’я прямокутної форми дуже тісне. Внутрішній Г-подібний флігель нижче на один поверх, т.е. чотириповерховий з мансардою.

Дворове крило. Східний дворовий фасад.

Вуличне крило. Південний дворовий фасад.

Вуличний флігель дещо відрізняється. На останньому поверху видно мансарду в стадії надбудови.

У подвір’я виходять балкони середнього розміру, компенсуючи нестачу балконної площі.

Також в подвір’ї в куті між дворовим крилом і криломз боку Катеринінській розташована тераса з кам’яною балюстрадою.
Ганок одного із службових під’їздів.

Двері службового під’їзду.

Кутовий під’їзд зберіг значну частину оригінального оздоблення, у нинішні часи стіни додатково прикрашені вертикальними стрічками ліпнини.

Стеля в тамбурі оздоблена у стилі раціонального модерну.

якщо пройти далі, то за дверми можна знайти дореволюційний ліфт, який на жаль не працює. Подібні двері зустрічаються і в інших дореволюційних ліфтах міста.

Огорожа не дужа складна, лише дві вертикальні композиції на проліт

В верхній частині стіни також зберігся фактурний фриз (на фото фриз знаходиться під сходами)

Стеля на останньому поверсі теж прикрашена геометричнім модерновим орнаментом

Автентичні двері

Вікно з відновленим кольоровим склом – на інших поверхах воно традиційного жовтого кольору.

Металеві чорні сходи будинку мають унікальний візерунок (звичайно використовується якийсь типовий)

Джерела:

Advertisements

Відповідей: 2 to “Одеса. Прибутковий будинок Чернігова, Паппе та Шестопала (1911-1912 рр.)”

  1. Спасибо за эту статью. Приятно смотреть на исторические изображения дома. Я живу в этом доме с 1995 года. Наш сосед проводил здесь незаконное строительство на крыше, включая незаконное сооружение мансарды, в результате чего дом сильно пострадал.

    • Antique said

      О, иногда попадаются разного рода печальные новости про Ваш дом, вроде того, что на верхнем этаже появились трещины. Очень печально… И вместо аутентичной башенки сооружается что-то очень недостойное. Жалко здание, одно ведь из самых значительных в городе – целых пять этажей и оформление подъездов очень самобытное.

Якщо у вас є питання або ви бажаєте написати відгук, то, будь ласка. заповните форму:

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s